Stedendriehoek
Elektrisch rijden neemt een vlucht, nou de laadpaal nog

ZUTPHEN - Elektrisch rijden wordt steeds populairder, ook in Gelderland. Landelijk gezien was 26 procent van de verkochte auto's helemaal elektrisch, het jaar daarvoor nog maar 11 procent. Maar nieuwe elektrische rijders lopen soms ook tegen een probleem aan. Een elektrisch auto moet aan een laadpaal opgeladen worden en als de eigenaren zelf geen oprit hebben, staat die paal er niet zomaar.
Ook inwoners van Gelderland kochten vorig jaar vaker een elektrische kar. Een kwart van de verkochte auto's in onze provincie was vorig jaar elektrisch, zo blijkt uit cijfers van de BOVAG.
Maar ook hier gooien laadpalen roet in het eten. De plaatsing van zo'n laadpaal kan tussen de twee maanden en een half jaar duren. Op sommige plekken zelfs wel negen maanden zoals in Culemborg. Nijmegen hanteert een gemiddelde doorlooptijd van 6zesmaanden. Dat heeft onder meer te maken met gemeentelijke procedures. Want veelal wordt bij het plaatsen van een laadpaal een parkeerplaats gereserveerd voor een elektrische auto die opgeladen moet worden, en dat valt niet altijd even goed bij omwonenden. Bezwaarprocedures tegen zogenoemde verkeersbesluiten duren lang.
Personeelstekort Liander
Maar staat de laadpaal er eenmaal, dan moet die op het stroomnet worden aangesloten. Dat is de taak van de netbeheerder, in Gelderland is dat Liander. Maardat bedrijf kampt met een tekort aan technisch personeel en heeft het anderzijds erg druk met de energietransitie. Daardoor kan het voorkomen dat de laadpaal er wel staat, maar het nog tijden duurt voordat er geladen kan worden.
Maarten van Biezen van de Vereniging van Elektrische Rijders (VER) wil dan ook graag dat Gelderse gemeenten elk één groot verkeersbesluit nemen, waardoor een aanvraag voor een openbare laadpaal niet steeds apart getoetst hoeft te worden. Dat maakt de gemeentelijke procedure korter, maar dat lost het personeelstekort van Liander uiteraard niet op. De gemeente Elburg is inmiddels bezig met zo'n groot verkeersbesluit.