Arnhem en omstreken / Liemers

Aquaplaning, het is levensgevaarlijk: dit moet je doen en dit niet

Autobanden moeten per seconde heel veel water verplaatsen tijdens hevige regenval waardoor aquaplaning kan ontstaan.
Autobanden moeten per seconde heel veel water verplaatsen tijdens hevige regenval waardoor aquaplaning kan ontstaan. © ANP
ARNHEM - De Duitse politie onderzoekt nog hoe het verschrikkelijke ongeluk op de A3 bij Elten, vlak over de grens bij Babberich, kon gebeuren. Vier Nederlanders kwamen daarbij om het leven. Na het ongeluk werd aquaplaning als mogelijke oorzaak genoemd. Er komen deze week weer veel buien aan. Wij vragen ons af: wat gebeurt tijdens aquaplaning en hoe voorkom je dat je er in terechtkomt?
Aquaplaning, ook wel watergladheid genoemd, komt voor door plassen op de weg na hevige regenval. Je auto wordt onbestuurbaar doordat de banden een te grote hoeveelheid water niet snel genoeg kunnen afvoeren. Stel, je rijdt tijdens een bui ongeveer 100 kilometer per uur. Iedere band verplaatst dan ongeveer 4 liter water per seconde.
Robin Siemes is eigenaar van autorijschool Into Traffic in Arnhem. Zijn bedrijf wil cursisten niet alleen laten slagen voor hun rijbewijs, maar ze ook oefeningen laten doen waardoor hun weggedrag verbetert. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een slipcursus.

Wat moet je doen bij aquaplaning?

Siemes: "Pas je snelheid aan. Bij aquaplaning zweef je als het ware over water. Als het regent, zorg dan dat je meer afstand houdt tot je voorganger dan anders. Normaal moet je 2 seconden achter een voorganger rijden, bij hevige regen is 3 of liever 4 seconden afstand houden beter. Je hebt dan voldoende tijd om te reageren en je verkleint de kans op slippen. Laat geleidelijk het gas los en trap het koppelingspedaal helemaal in. Dat zorgt ervoor dat er geen verbinding meer is tussen de motor en de wielen. Verder: trap niet op de rem. Door te remmen kunnen wielen blokkeren en dan breekt de achterkant van de wagen weg."

En het stuur?

"Je moet de blik op de weg houden, stuur waar je heen wilt. Zodra je weer grip hebt en dus de banden weer contact met de weg hebben, ga je meteen de goede kant op."

Ik moet ook goede banden hebben, toch?

"Controleer regelmatig je banden. Elke band slijt en verliest door slijtage profieldiepte. En minder profiel betekent dat een band minder water kan afvoeren. Wettelijk gezien mag de profieldiepte niet minder zijn dan 1,6 millimeter. Maar profiel zegt niets over grip. Als ik met leerlingen onderweg ben, haal ik vaak Max Verstappen aan. Hij racet op banden die hartstikke glad zijn, daar zit geen profiel op. Maar hij heeft wel grip."

Auto's hebben tegenwoordig allerlei technische snufjes waardoor autorijden steeds veiliger wordt. Waarom gebeuren er dan toch ongelukken?

"Je wordt soms overmoedig. Je denkt: ik heb allerlei hulpsystemen in mijn auto. Maar als je een fout maakt, dan ben jij als bestuurder verantwoordelijk, want de auto kan niet al jouw fouten corrigeren. Neem nu de cruise control. Mijn advies: zet die uit bij slecht weer. De cruise control blijft namelijk aan, als je bij een waterplas de voet van het gaspedaal haalt."

En matig vooral je snelheid, natuurlijk.

"Veel mensen zijn geïnteresseerd in hoe snel hun auto optrekt. Ik heb een Audio SQ5 en die accelereert van 0 naar 100 in 5 seconden. Bijna niemand weet hoe snel je van 100 naar 0 komt. Dat is veel belangrijker om te weten."
Hoe voorkom je aquaplaning? Bron: Rezulteo
Aquaplaning, het is levensgevaarlijk: dit moet je doen en dit niet
Aquaplaning, het is levensgevaarlijk: dit moet je doen en dit niet © ANP