Rijk van Nijmegen

Hoeft het Romeinse masker toch niet gedwongen te verhuizen?

Het masker is een mensenmagneet.
Het masker is een mensenmagneet. © ANP
NIJMEGEN - Het Romeinse masker op het eiland Veur Lent behouden: het kan gewoon. Althans, in financieel opzicht. Een motie van die strekking moet ervoor zorgen dat het ook echt gaat gebeuren. Dat zou een opluchting zijn voor heel veel mensen.
Het Romeinse masker, gemaakt door kunstenaar Andreas Hetfeld, dreigt noodgedwongen te moeten verkassen naar de andere kant van de Waal. Dat is een erfenis uit het verleden.
Het kunstwerk kost 150.000 euro. Daarvan was het overgrote deel al bij elkaar gesprokkeld, toen er nog een gat overbleef van 40.000 euro. Het Ontwikkelbedrijf Waalfront, dat nieuwbouw in Nijmegen West realiseert wilde die laatste 40.000 euro wel ophoesten. Er werd wel een voorwaarde aan verbonden: het masker moest op den duur verhuizen naar de overkant van de Waal om de nieuwbouw van het Waalfront op te fleuren.
De kunstenaar stond min of meer met de rug tegen de muur: slikken of geen kunstwerk.

Massale kritiek

Eenmaal geplaatst op het eiland Veur Lent blijkt het gigantische masker een publiekstrekker van jewelste. Het werd snel één van de meest gefotografeerde objecten van de Waalstad. Je kunt via een trapje aan de achterkant in het masker staan en door de ogen naar Nijmegen kijken. Je ziet de stad en de Sint-Stevenstoren prominent voor je neus: Nijmeegser kan het niet. De voorgenomen gedwongen verhuizing zorgt dan ook voor massale kritiek.
Het masker lijkt zich zelf ook heerlijk te voelen op zijn huidige plek:

Citymarketing-ramp

Een flink deel (25.000 euro) van de kosten voor de verhuizing komt uit het programma citymarketing. Niet zo gek, want volgens de indieners van de motie (Rosalie Thomassen van Stadspartij Nijmegen en Eline Lauret van de Partij voor de Dieren) zou verhuizing van het masker naar de overkant van de Waal een citymarketing-ramp van jewelste zijn. Op de huidige plek werkt het masker als een magneet op bezoekers en inwoners van de stad, vlak bij de plek waar het originele masker in 1915 uit de Waal werd gevist.
Dat originele masker is nu één van de topstukken van Museum Het Valkhof. De Bataafse ruiters die de maskers in het Romeinse leger droegen, moesten het hebben van de schittering van de zon op het masker, dat samen met de emotieloze uitdrukking de vijand al moest laten sterven van angst nog voor er daadwerkelijk gevochten werd. Dat de gemeente zelf ook de citymarketing-kracht van het masker ziet, blijkt wel uit hun Facebook-pagina, waar het masker trots bovenaan staat.
De gemeente ziet zelf ook de citymarketing-kracht van het masker in.
De gemeente ziet zelf ook de citymarketing-kracht van het masker in. © Gemeente Nijmegen

Hele dag in de schaduw

Daarmee is de beoogde locatie aan de overkant van de Waal nog extra de slechtst denkbare plek voor het masker, vindt ook kunstenaar Andreas Hetfeld. Daar staat het vrijwel de hele dag in de schaduw tussen de moderne flatgebouwen, met de zon op de achterkant van het masker. Nu staat het in het open veld op het eiland. Bouwplannen daar hebben inmiddels plaatsgemaakt voor een parkachtige omgeving, waar het masker prima onderdeel van zou kunnen worden.
Nu zetten mensen vaak anderen op de foto die door de ogen van het masker kijken en zo onderdeel worden van het beeld. Hetfeld schetst dat je aan de overkant zo'n foto niet kunt maken. Dan eindig je in de Waal. Voorwaarde volgens de nu in te dienen motie is wel dat er een nieuw kunstwerk moet worden bedacht voor het Waalfront in Nijmegen West, dat ook een goede verwijzing naar het Romeinse verleden daar moet zijn. Er stond lang geleden een Romeins badhuis, maar daar is gewoon overheen gebouwd.
Woensdag 5 april buigt de gemeenteraad van Nijmegen zich over de motie en moet dan definitief een knoop door hakken: blijft het masker staan waar het staat of niet?
Verdriet om de gedwongen verhuizing op de Facebook-pagina van de kunstenaar.
Verdriet om de gedwongen verhuizing op de Facebook-pagina van de kunstenaar. © Facebook.com