Noord-Veluwe / Stedendriehoek

Beeldhouwster Greet Grottendieck (80) weet van geen ophouden

Greet Grottendieck heeft nog altijd plezier in haar werk
Greet Grottendieck heeft nog altijd plezier in haar werk © Omroep Gelderland
EMST - Haar beelden zijn overal te vinden in het Veluwse straatbeeld. Koningin Wilhelmina bij de Grote Kerk in Apeldoorn, een Moluks gezin in Vaassen, een vrouw op de fiets in Epe, een vissend jongetje in Nunspeet en twee kinderen die kijken naar de beek in Barneveld. Het werk van Greet Grottendieck is zeer geliefd bij een groot publiek. "Ik leg taferelen uit het dagelijks leven vast. Dat is voor veel mensen herkenbaar."
Opdrachten voor bronzen sculpturen neemt ze al een tijdje niet meer aan. "Ik ben ondertussen tachtig jaar en ik maak alleen nog werk waar ik zelf plezier in heb", vertelt Grottendieck. "Fun-art noem ik dat. Het is eigenlijk recyclekunst met objecten die ik hergebruik. Het zijn vaak vervreemdende sculpturen. Ik maak bijvoorbeeld een dikke dame die zich door een pendule heen probeert te manouvreren. Zij zit letterlijk gevangen in de tijd."

Maarten van Rossem

Eén van de meest gefotografeerde beelden die Greet maakte, is Maarten van Rossem op een bankje voor kasteel Cannenburch in Vaassen. Ze maakte dat aan het einde van de jaren tachtig in opdracht van de Rabobank.
"Ik kreeg het verzoek of ik een ridder op een paard kon maken, maar dat vond ik niks", herinnert Grottendieck zich. "Toen kreeg ik het idee om Maarten van Rossem in zijn harnas op een bankje af te beelden. Daar kan ik veel meer in kwijt. Een ridder in rust die geniet van zijn kasteel met de helm op zijn schoot. Het bankje is een verwijzing naar de opdrachtgever. Onder de poten heb ik paardenhoeven gemaakt. Dat geeft toch nog de indruk van een ridder te paard. Het is nog steeds één van mijn favoriete beelden."
Maarten van Rossem op het bankje bij kasteel Cannenburch
Maarten van Rossem op het bankje bij kasteel Cannenburch © Omroep Gelderland

Een held met een rauw randje

In het bankje is het wapen van Maarten van Rossem verwerkt net als de renaissance motieven die ook in de kasteeltoren te zien zijn. De Cannenburch staat bekend om zijn bijzondere bouwstijl die typisch is voor de zestiende eeuw.
Maarten van Rossem was een bouwheer met oog voor architectuur, maar hij staat vooral bekend als legerleider. Voor de ene was hij een held, voor de andere een schurk. Het rauwe randje van Maarten van Rossem komt in het beeld letterlijk terug met een scherpe punt waar bezoekers voor moeten uitkijken als ze op het bankje gaan zitten.

Ateliermuseum

Greet Grottendieck denkt voorlopig niet aan stoppen. "Zolang ik fit ben, blijf ik aan het werk. Hoe kan je nou stoppen met iets waar je plezier in hebt? Het is gewoon mijn hobby. Ik heb mijn atelier aan de Hoofdweg in Emst omgevormd tot museum waar bezoekers op zaterdag- en maandagmiddag welkom zijn. Daar stel ik ook mijn vele verzamelingen tentoon en verkoop ik mijn werk. Ik hoop dat ik nog jaren kan doorgaan."
Ridders van Gelre is het geschiedenisplatform van Omroep Gelderland. We brengen het laatste nieuws over de Gelderse historie en organiseren elke zaterdagochtend een exclusieve rondleiding voor onze volgers op bijzondere locaties. En heb je het stripboek Ridders van Gelre en Ons Verloren Hertogdom al in de boekenkast? Volg ons op: Facebook, Instagram, Twitter, Televisie, Radio, YouTube en Web.