Rijk van Nijmegen

Eds vrouw wacht al maanden op een rolstoel: 'We komen het huis niet uit'

Welzorg is de leverancier van wmo-hulpmiddelen in Nijmegen.
Welzorg is de leverancier van wmo-hulpmiddelen in Nijmegen. © ANP
NIJMEGEN - Al meer dan acht maanden wacht de Nijmeegse Ed Lagerweij op een rolstoel met duwondersteuning voor zijn vrouw. En zijn verhaal staat niet op zichzelf.
In mei vorig jaar was het eerste contact met het WMO-loket van de gemeente, vertelt Lagerweij. Zijn vrouw is sinds vier jaar volledig afhankelijk van een rolstoel. "Ik heb zelf ook een slechte gezondheid. Daarom hebben we die duwondersteuning aangevraagd." Sindsdien werd de Nijmegenaar van het kastje naar de muur gestuurd.
Na vele belletjes en bijna negen maanden wachten is de rolstoel nog steeds niet geleverd. Inmiddels heeft Lagerweij geen vertrouwen meer in de gemeente en de leverancier van de hulpmiddelen, Welzorg. "Ik moet overal zelf achteraan bellen. En ik kan al die tijd niet naar buiten met mijn vrouw."

Op bed liggen

Het verhaal van Lagerweij staat niet op zichzelf ziet Jos Kersten, directeur van het Zelfregiecentrum Nijmegen, een belangenorganisatie voor mensen met een beperking. "Wij horen geregeld schrijnende verhalen. Bijvoorbeeld van iemand die nu voor een groot deel van de tijd op bed moet liggen omdat de tijdelijke reservestoel geen goede ondersteuning biedt."

In het Vizier van de Jager besteedt binnenkort aandacht aan de problemen met leveringen van wmo-hulpmiddelen. Heeft u ook te maken met lange wachttijden, gebrekkige service of verkeerd geleverde hulpmiddelen in Nijmegen of een andere gemeente? We komen graag met u in contact via inhetvizier@gld.nl.

Meldpunt

Het Zelfregiecentrum heeft daarom een meldpunt geopend voor klachten over Welzorg. Kersten heeft al een aantal schrijnende verhalen binnengekregen via het meldpunt, zegt hij "Iemand heeft ons laten weten dat hij met een burnout thuiszit omdat het steeds maar weer wachten te veel stress opleverde. Iemand anders vraagt zich hardop af wat er eigenlijk wel goed gaat. De benodigde spullen zijn niet op voorraad en de mensen aan de telefoon hebben volgens hem geen idee wat het betekent om geen goed hulpmiddel te hebben."
Het niet geleverd krijgen van een juiste rolstoel kan heftige gevolgen hebben voor inwoners die daar afhankelijk van zijn, vertelt Kersten. "Dat luistert heel nauw, met name bij mensen die complexe hulpvragen hebben. In feite missen ze hun benen."
Welzorg liet eerder weten aan Omroep Gelderland de situatie te betreuren. "De problemen die er nu nog zijn spitsen zich vooral toe op klanten die complexe hulpmiddelen nodig hebben, die veelal op maat moeten worden gemaakt. Ook wij kennen onze doelgroep natuurlijk goed, we begrijpen hoe belangrijk een hulpmiddel voor hen is en realiseren ons goed hoe vervelend het is als je lang op je hulpmiddel moet wachten."

Topje van de ijsberg

Welzorg levert de hulpmiddelen in opdracht van de gemeente. Als een van de oorzaken voor de problemen verwees de gemeente eerder naar de personeelskrapte en wereldwijde leveringsproblematiek. Dat kan zeker voor overmacht zorgen, denkt Kersten. "Maar de communicatie moet gewoon goed gebeuren. Wat we binnenkrijgen aan verhalen is het topje van de ijsberg, vrees ik."
In september stelde de PvdA-fractie al vragen aan het college om met een oplossing te komen. De wethouder heeft begin februari laten weten dat er na gesprekken met Welzorg en een verbeterplan positieve vooruitgang te zien is.
Raadslid Maartje Maas van de PvdA vraagt zich af of het genoeg is. "Welzorg doet heel erg zijn best, en de wethouder heeft aangegeven dat Welzorg druk bezig is om de problemen op te lossen. En dat er positieve prognoses zijn. Maar wat ik niet wil is dat mensen weer vijf maanden moeten wachten, vooral als het gaat om de complexe hulpvragen."