Gelderse Vallei

Zorgvilla heeft 'grote tekortkomingen', inspectie grijpt in

Misstanden in de zorg door criminele zzp'ers
Misstanden in de zorg door criminele zzp'ers © Pixabay
EDE - Zorgvilla Decor in Ede mag voorlopig geen nieuwe cliënten aannemen. Volgens de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) zijn er bij de zorginstelling 'grote tekortkomingen' in de zorg voor demente ouderen. Directeur Cor Horzelenberg ontkent de bevindingen met klem en zegt dat er een verschil van inzicht is.
Tijdens een bezoek aan de zorgvilla in november kwamen de tekortkomingen aan het licht. Inspecteurs keken die dag mee met medewerkers om te zien hoe de zorg verloopt. Het is niet de eerste keer dat de Decor onder vuur ligt. In oktober 2020 trok de inspectie al een keer aan de bel, en daarna dreigde een dwangsom. Toen kreeg de zorginstelling vier maanden de tijd om orde op zaken te stellen, maar nu ziet de IGJ dus weer aanleiding om in te grijpen.
Dat doet de inspectie dus door het instellen van een cliëntenstop. Volgens de inspecteurs sluit de deskundigheid van de zorgverleners niet aan bij de zorgbehoeften van cliënten, ontvangen medewerkers geen (bij)scholing, verzamelt de instelling te weinig informatie over de kwaliteit en veiligheid van zorg en wordt er niet regelmatig bij iedere cliënt een passende risicoafweging gemaakt.

'Enorme gevolgen'

Het besluit van de inspectie is een bittere pil voor directeur Cor Horzelenberg. "De inspectie vergelijkt onze instelling met een groot verpleeghuis, maar dat zijn we niet. We bieden kleinschalig en liefdevol aan negen demente mensen langdurige zorg", legt hij uit. "Zij wonen in de villa en worden overdag begeleid door twee medewerkers. 's Nachts is er één zorgverlener aanwezig."
Volgens Horzelenberg zitten de tekortkomingen die de inspectie aankaart, vooral in de administratie. "Er moet in de zorg steeds meer opgeschreven en genotuleerd worden. Dat hebben we soms niet goed gedaan. Maar dat betekent niet dat we slechte zorg aanbieden. Integendeel, onze medewerkers zijn allemaal gediplomeerd en weten wat ze doen." Volgens de directeur gaat de instelling in de toekomst beter vastleggen waar medewerkers mee bezig zijn en hoe ze met de cliënten om gaan.
"We gebruiken de komende weken om alles op orde te brengen en dan nodigen we de inspectie weer uit", zegt Horzelenberg. "Ik hoop dat de inspectie snel ziet dat we het goed doen, want de rekeningen moeten wel betaald worden. We zijn maar een kleine zorginstelling en de cliëntenstop kan enorme gevolgen hebben als het te lang duurt", zegt hij met een zucht.
Decor krijgt van de inspectie vier maanden de tijd om de tekortkomingen weg te werken.