Stedendriehoek

De draai van het schip op de IJssel ging maar net goed, maar dit gebeurt veel vaker

De binnenvaart op de Waal bij Nijmegen, ter illustratie.
De binnenvaart op de Waal bij Nijmegen, ter illustratie. © ANP
ZUTPHEN - Een video van een boot die een riskante draai maakt op de IJssel bij Zutphen levert de nodige vragen op. Want hoe bijzonder is zo'n keerbeweging? Tijd om het te vragen aan een ervaren schipper. "Schippers weten honderd procent wat ze doen."
Roland Bosman heeft jaren op de Rijn gevaren. Ook hij heeft de beelden van het draaiende schip bij Zutphen gezien.
"Ik ken de IJssel bij Zutphen niet goed", legt Bosman uit. "Maar het komt zeker voor dat je als schipper wel eens moet keren. Dat kan om allerlei redenen zijn. Je moet een draai maken in de haven of een opdrachtgever zegt dat je een andere richting op moet. Of je kan een storing hebben waardoor het stuur draait."
De apparatuur is tot op de meter nauwkeurig
De reden van het schip in Zutphen kent hij niet. "Maar die man weet wat hij doet", bevestigt Bosman. Hij zag het meteen. "Het is een gecontroleerde actie. Voor een professional die weet wat hij doet is dit niet moeilijk. In dit geval staan de beste stuurlui niet aan wal. Want deze actie is niet gevaarlijk."

Haven in Düsseldorf

Hij legt uit hoe dat zit. "Ik heb zelf op de Rijn gevaren met een koppelverband, een vrachtschip dat uit meerdere delen bestaat. Dat schip was 190 meter lang en 23 meter breed. Ik heb vaak genoeg gekeerd. Bij de haven in Düsseldorf moet je wel eens keren en dan heb je maar een paar meter over. Daarvoor hebben we camera's op het schip. En we hebben een radar aan boord die alles meet en uitleest. De apparatuur is tot op de meter nauwkeurig. En eventueel staan er mensen op de kade. Bij een schip van 110 meter heb je in water van 120 meter breed genoeg ruimte om te keren."
Schippers weten honderd procent wat ze doen, benadrukt Bosman. "Je vaart wekelijks de route. Vergelijk het met een vrachtwagenchauffeur die onder een viaduct doorrijdt terwijl hij dertig centimeter over heeft. Als je erachter rijdt, denk je dat het maar net gaat. Maar die chauffeur weet hoe hoog hij is en hoe hoog het viaduct is. Waarschijnlijk heeft hij er al honderden keren gereden."

'Niet bijzonder'

"Het hoeft niet bijzonder te zijn", bevestigt ook een woordvoerder van Rijkswaterstaat. "Zolang het volgens de regels gaat en de schipper weet wat hij doet, is er niets aan de hand."
Bekijk de beelden van het draaiende schip op de IJssel:
Schip maakt riskante draai op IJssel bij Zutphen