Gelderse Vallei

Waarom steeds meer jongeren kiezen voor een technische opleiding

Steeds meer jongeren kiezen voor een technische opleiding.
Steeds meer jongeren kiezen voor een technische opleiding. © Omroep Gelderland
WAGENINGEN - Geen wonder dat steeds meer jongeren kiezen voor een technische opleiding, want werk genoeg en je verdient er ook nog eens een dikke boterham mee. De onderwijscijfers van DUO laten het duidelijk zien: de stijging bij het vmbo is gemiddeld tien procent. En dat betekent dat nu een op de vijf jongeren op het vmbo kiest voor een technische opleiding, aldus deze cijfers.
Bij Pantarijn in Wageningen is dat niet anders. Directeur Bart Poll vertelt het met een glimlach: "Inderdaad kiezen steeds meer jongens en meisjes hier voor het technische vak. Ze kiezen aan het einde van de tweede klas één van de vier profielen. En we zien nu in de vierde klas 17 leerlingen techniek doen en in de derde klas maar liefst 22 leerlingen. Een percentuele groei van zo'n dertig procent".

Goed salaris

De leerlingen van Pantarijn kiezen zoals alle vmbo'ers aan het einde van de tweede klas één van de vier profielen. Ze kunnen kiezen uit Economie en Ondernemen, Dienstverlening en Producten, Zorg en Welzijn en Techniek.
Voor deze leerlingen was het meteen duidelijk dat het techniek moest zijn:
Verdien je veel geld met een MBO-opleiding?
Ook de salarissen in de techniek zijn goed. Gemiddeld verdient een afgestudeerd mbo'er techniek zo'n 2000 euro per maand. Een hbo'er verdient lang niet altijd meer en begint eigenlijk ook altijd pas later met werken. Dat maakt kiezen voor techniek ook om die reden aantrekkelijk.

Gegarandeerde toekomst

Een baan in de techniek is een gegarandeerde toekomst, zegt directeur Joop Hazeleger van Knooppunt Techniek in Ede. Deze organisatie werkt met onderwijs, bedrijfsleven en overheid aan het stimuleren van technisch onderwijs en het werken in de techniek.
"Je hebt een lange adem nodig om er aandacht voor te vragen maar we zien nu dat het werkt. Meer en meer jongeren kiezen voor het technische vak. Maar het is nog niet genoeg. Er is zoveel vraag, overal is techniek. In de bouw, de ict, in de foodindustrie. Een aantal jaren geleden zeiden we dat we van twee op de tien, naar vier op de tien leerlingen toe moeten, die voor techniek kiezen. Maar ik denk dat het nog meer moet worden. We laten nu zelfs al in de laagste groepen van het basisonderwijs kinderen spelenderwijs kennismaken met techniek."