Gelderse Vallei

Waarom koudwaterdippen steeds populairder wordt

Mieke is heerlijk aan het dippen.
Mieke is heerlijk aan het dippen. © Mieke Lijbers
VOORTHUIZEN - Midden in de winter een duik nemen in open water: het wordt steeds populairder. Het kon dus ook niet uitblijven: vandaag is de eerste landelijke DIP-dag.
Als je er eenmaal mee begonnen bent, wil je niet anders meer. Zwemmen in open water als het winter is: steeds meer mensen doen dat. De echte kenners noemen het trouwens geen zwemmen: je zakt even voor een paar minuutjes in het water. Dat is natuurlijk anders dan een rondje zwemmen. Vandaar de benaming 'dippen'.
Bekijk de beelden:
Mieke doet aan dippen
Leiderschapscoach Camiel van Damme uit Barneveld dipt zeker een keer per week in het ijskoude water.
"Ik voel me er enorm gezond en fit bij", vertelt hij. "Verkoudheden heb ik niet of nauwelijks. Vrienden van mij hebben met koudetraining zelfs hun symptomen van reuma of de ziekte van Crohn kunnen terugdringen."
Camiel begeleidt ook beginners die willen dippen in een ijsbad of open water. "Belangrijk is een goede voorbereiding", benadrukt hij. "Om dit veilig te kunnen doen moet je specifieke ademhalingsoefeningen onder de knie hebben. Je kan er niet zomaar inspringen. Zorg ook voor een goede warming-up."

Mentale boost

Koudwaterdippen zorgt ervoor dat je een mentale booster krijgt volgens lifestyle coach Mieke Lijbers. "Het helpt je enorm goed om uit je hoofd te komen. Door de extreme kou kun je niet dan anders dan je focussen op rustig ademhalen."
"Als je er daarna uitkomt voel je je trots, ontspannen en euforisch. Dat is meteen het belangrijkste verschil tussen dippen en de traditionele nieuwjaarsduik, waar mensen hysterisch gillend het water in en uit rennen. Alleen als je compleet ontspannen in koud water zit ondervind je de mentale en lichamelijke voordelen."

Tips van de huisarts

"Als beginner is 30 seconden tot 1 minuut in het koude water genoeg", voegt huisarts Monique Tjon-A-Tsien toe. "Je lichaam reageert heftig op koud water. Door de koudeshock gaan je hart, longen, hormonen, lymfevaten, immuunsysteem het het bruine vet heel hard werken om warmte te maken."
"Je kan gaan hyperventileren en dan is het belangrijk om je te focussen op je ademhaling totdat deze rustig is. Daarna volgt de blije kick doordat er een enorme hoeveelheid gelukhormonen vrijkomen. Ben je zwanger, heb je een zwak hart, epilepsie, koorts of de ziekte van Raynaud die zorgt voor bloedvatvernauwing, dip dan simpelweg niet!"