Gelderse Vallei

Als het aan Jan ligt laten we onze kapotte apparaten repareren

Jan Post.
Jan Post. © Omroep Gelderland
EDE - Wat doe je als je telefoon kapot is, of als je laptop niet meer wil starten? De kans is groot dat je dan een nieuwe koopt. Maar Jan Post uit Ede doet er alles aan om ervoor te zorgen dat je het apparaat laat repareren.
Post bestiert de Reparatiewinkel in Ede. Uit het oogpunt van duurzaamheid én omdat het scheelt in de portemonnee willen zijn klanten liever wat langer doen met hun spullen. Maar dan doemt de volgende ergernis van Jan op, want veel apparaten zijn moeilijk te repareren. "Producenten maken apparaten expres zo. Zodat je wel een nieuwe moet kopen", stelt hij.

Van de zotte

Jan heeft een broertje dood aan de macht van de producenten die volgens hem sinds jaar en dag bizar groot is. "Als ik van twee kapotte tv's een werkende nieuwe tv weet te maken, pleeg ik volgens de wet een economisch delict. Dat is toch van de zotte?! Er wordt natuurlijk niet op gehandhaafd, maar dat dat niet mag, dat kan niet meer in deze tijd. Als ik dat zeg tegen fabrikanten of detailhandelaren in de branche lachen ze me in m'n gezicht uit, maar ik voorspel ze dat het over vijf jaar gemeengoed is dat we kapotte apparaten niet meer gewoon vervangen, maar gaan repareren."
Toen hij twee jaar geleden op vakantie in een winkel in Frankrijk een bord zag over een Frans repareerbaarheidslabel, kwam hij direct in actie. Hij vroeg de manager te spreken en kreeg uitleg over hoe ze dat daar regelen: ieder apparaat wordt daarin beoordeeld op vijf punten van repareerbaarheid. 'Dat moet groter ingezet worden' - dacht hij, want duurzaamheid is zijn middle name. Hij nam zo'n Frans label mee naar Nederland en in zijn rol als bestuurder bij ondernemersorganisatie Techniek Nederland bracht hij het onderwerp in.

Fabrikanten leveren niet alle onderdelen

En zo kwam het dat er nu in Europees verband over gesproken wordt hoe dat naar wetgeving vertaald kan worden. "Er wordt nu over drie dingen gesproken. Als eerste een register waarin reparatiewinkels staan waaraan een fabrikant verplicht onderdelen moet leveren. Fabrikanten houden nu vaak de kaarten tegen de borst en willen onderdelen niet leveren, dan kopen mensen sneller iets nieuws. Daar moet dus verandering in komen. Het moet voor de consument makkelijker te repareren worden. Daarnaast dus over het label en tot slot over de btw-verlaging. Ik denk dat we die btw-verlaging en het label volgend jaar misschien al wel in Nederland zien", zegt Post.
Ook de Nederlandse overheid lijkt het belang van repareren van kapotte spullen te omarmen met het doorvoeren van de btw-verlaging. "Het is vooral goed voor de consument, want repareren wordt daarmee gewoon goedkoper. Maar ook voor mij als reparateur is het natuurlijk mooi, want dan laten mensen sneller iets repareren in plaats van nieuw te kopen."
Jan Post uit Ede strijdt tegen regelgeving die reparaties moeilijk maken