Arnhem en omstreken

Rolstoelers klagen over dienstregeling NS: 'Ineens veel meer geregel'

Een sprinter in Arnhem.
Een sprinter in Arnhem. © ANP
ARNHEM - Tim Kroesbergen uit Arnhem en Jasmijn van der Ploeg uit Nijmegen zijn boos op de NS. Door de nieuwe dienstregeling rijden er minder sprinters op het traject waardoor het lastiger is voor hen als rolstoelgebruikers om van en naar hun werk te komen. "Ik ben nu nog minder flexibel."
Afgelopen weekend ging de nieuwe dienstregeling van de NS in en er rijden nu minder treinen op bepaalde trajecten. Tim en Jasmijn zijn van een rolstoel afhankelijk en reizen met de trein naar hun werk.
"Er rijden niet alleen minder treinen, maar ook minder sprinters", legt Tim uit. "En daar kunnen wij juist zonder hulp in en uit." Volgens Tim zet de NS in plaats van de sprinters nu vaker intercity's in. "Daar moet je een brug voor reserveren. Dat is vervelend om zo vaak voor simpel woon-werkverkeer te moeten doen."

'Minder flexibel'

"Een sprinter is gelijkvloers", vult Jasmijn aan. "En je kunt vanaf het perron de trein in. Een intercity heeft twee verdiepingen en dus trappen. Ook is er een opstapje vanaf het perron." Jasmijn reist dagelijks van Nijmegen naar Arnhem voor haar werk. "Voorheen reed er ieder kwartier een sprinter. Nu gaan er nog maar twee per uur. Dat zorgt ervoor dat ik nog minder flexibel ben, want ik moet veel meer plannen als ik een keer eerder weg moet van werk of juist nog even iets wil afmaken. Een paar keer week moet ik eerder weg van werk voor afspraken en dat is nu ineens veel meer geregel. En in mijn situatie moet je al zoveel dingen en plannen en regelen."
Jasmijn moet assistentie reserveren bij de NS als ze met de intercity wil reizen. "En dat moet minimaal een uur van tevoren." Jasmijn kampt dus met lange wachttijden als haar werk uitloopt en ze de afspraak mist. Wanneer haar werk uitloopt, moet Jasmijn dus weer wachten als ze die afspraak mist.
Contact met de NS heeft ze al gehad. "De NS wijst naar het personeelstekort", zegt Jasmijn. Ze heeft nagedacht over eventuele oplossingen. "Toegankelijkere treinen, of anders in ieder geval meer sprinters of de aanmeldtijd voor assistentie verkorten."

'Schandalig'

Een woordvoerder van Rover, de organisatie die de belangen behartigt voor reizigers in het openbaar vervoer, laat weten dat de problemen van rolstoelgebruikers in het ov herkent. "Officieel horen het perron en de ingang van de trein op gelijke hoogte te zijn", stelt hij. "Dat is op Europees niveau afgesproken. Nu wil het geval dat in Nederland veel oudere treinen rondrijden waar er een hoogteverschil is. Daarom is overeengekomen dat op vrijwel alle stations assistentie aanwezig is om mensen in een rolstoel de trein in te helpen. Maar ja, er is een personeelstekort. Het komt voor dat er geen assistentie op de afspraak verschijnt of dat een trein te laat komt en er geen assistentie beschikbaar is. Schandalig, zeker voor een samenleving waarin we juist inclusief willen zijn."
De woordvoerder van Rover bevestigt dat het verminderen van de sprinters tussen Arnhem en Nijmegen inderdaad tot klachten leidt. "Dat is natuurlijk jammer", vervolgt hij. "Maar de sprinter rijdt nog wel twee keer per uur. In tijden van personeelstekort waarin een hoop treinen vervallen, zit er voor passagiers soms niks anders op dan flexibel te zijn. Dat geldt ook voor passagiers in een rolstoel."

Assistentie op meer stations

"Wij willen dat zelfstandig reizen met het ov voor iedereen in Nederland mogelijk is", laat een woordvoerder van de NS weten. "Daarom breiden we het aantal stations waar reisassistentie verleend wordt uit. Ook in Arnhem en Nijmegen. Op station Arnhem-Presikhaaf komt ook een nieuwe lift."
"Landelijk kampen we net als de rest van Nederland met een personeelstekort", vervolgt ze. "Desondanks doen er alles aan om mensen die dat nodig hebben zo snel mogelijk te helpen."