Rijk van Nijmegen

Een satelliet die zorgt voor een verkeersdrempel in jouw wijk, hoe zit dat?

GPS satelliet maakt het verkeer veiliger
GPS satelliet maakt het verkeer veiliger © pixabay.com
NIJMEGEN - Een satelliet die ervoor zorgt dat er een verkeersdrempel in je straat wordt gelegd. Het klinkt wat futuristisch, maar in de Heidevenstraat in Nijmegen gebeurt het al. En zó werkt dat...
Waar we ook lopen of rijden: we laten steeds meer digitale gegevens los. Openbare wifinetwerken registreren het als je langsloopt en met de locatievoorziening van je telefoon aan kan makkelijk worden nagegaan waar je bent geweest. Het aantal toepassingen is legio en breidt nog steeds uit.

Ingebouwde gps

Terug naar de verkeersdrempel in Nijmegen. Bijna alle nieuwe auto's hebben een ingebouwde gps. En ook een vast navigatiesysteem zendt data uit over de auto. Dat is er ingebouwd door de fabrikant en uitzetten is onmogelijk. Handig bij diefstal bijvoorbeeld. Er zijn bedrijven die deze gps-data verzamelen en analyseren. Zo weten we nu door die gps-gegevens hoe hard de auto's door de Heidevenstraat in Nijmegen rijden.
Met die gegevens kan de verkeersdeskundige van de gemeente ingrijpen als dat nodig is. In dit geval wordt er volgens satellieten door 15 procent van de automobilisten 38 kilometer per uur gereden in plaats van de toegestane 30 kilometer per uur. Dan gaat er een lampje branden op de afdeling Verkeerstoezicht in Nijmegen en wordt er ingegrepen. In dit geval door het plaatsen van een verkeersdrempel.

Nauwkeurigheid geeft veiligheid

Volgens verkeersdeskundige Bas Bosman, werkzaam bij de gemeente Nijmegen, is het gebruik van dit soort satellietinformatie niet nieuw. Het bestaat al een jaar of tien. "Maar de nauwkeurigheid is wel enorm toegenomen. We weten nu dus wanneer het te druk wordt in een straat nog vóór de bewoners klagen. Ideaal."
De ontwikkelingen staan niet stil, volgens Bosman. "Op 7 juli 2024 wordt het verplicht voor fabrikanten om een begrenzer in de auto in te bouwen. Dan wordt het mogelijk om het rijgedrag van auto's te beïnvloeden. Bijvoorbeeld door ze bij een school wat langzamer te laten rijden. Dan hoeven we helemaal geen drempels meer aan te leggen. De auto's kunnen dan gewoon op die plek niet harder door op afstand die begrenzer te activeren. Dat zal niet gelijk gebeuren, maar binnen enkele jaren natuurlijk wel."