Arnhem en omstreken

Veel te weinig vrachtwagenchauffeurs, maar Roy geniet van zijn vak: 'Vrijheid is fantastisch'

Vrachtwagenchauffeur Roy van Leeuwen geniet van z'n vak.
Vrachtwagenchauffeur Roy van Leeuwen geniet van z'n vak. © Omroep Gelderland
ARNHEM - Het is de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Dan worden de chauffeurs in het zonnetje gezet. En dat is nodig, want nooit eerder waren er zoveel vacatures voor deze job in Gelderland. Daarom rijdt Omroep Gelderland een dag mee op de vrachtwagen van Roy uit Beuningen. Hoe is het om chauffeur te zijn en waarom zijn er te weinig?
Het chauffeursvak was een roeping voor Roy van Leeuwen (28). "Die heb ik op mijn 18e volbracht", legt hij uit. "Toen ging ik dit werk doen." Roy werkt voor het Nijmeegse Croonen Transport.

'Altijd op weg'

De eerste vijf jaar reed hij nog op een vrachtwagen met vlees. Nu rijdt hij met een 'stenentrailer'. Een oplegger met hoge schotten aan de zijkant en een kraan achterop. "Ik vervoer stenen, dakpannen, betonnen platen, eigenlijk alles wat op een open bak en met een kraan getransporteerd kan worden", legt Roy uit.
Wat maakt volgens hem het vak zo mooi? "De vrijheid is fantastisch. Je bent alleen op weg in een groot voertuig. Je bepaalt zelf welke muziek er klinkt en kan de dag zelf indelen, zolang je rekening houdt met de planning van de zaak. En je bent altijd op weg. Ik kom onderweg veel vrienden en bekenden tegen." Een feest van herkenning dus. Roy trekt dan ook met regelmaat aan de claxon om anderen te begroeten. Ook de cabine is naar zijn eigen smaak ingericht. Brandschoon en comfortabel. Het is voor Roy zijn tweede huiskamer.

Werkdruk

Toch is het geen populair vak. Hoe kan dat? "Dat heeft ook met de werkdruk te maken", legt hij uit. "Je maakt lange dagen. Door de rij- en rusttijdenwet werk je niet langer dan twee keer tien uur of drie keer negen uur. En dan is de tijd die je kwijt bent met laden en lossen niet meegerekend. Dan werk ik op de kraan. Je werkt dan maximaal vijftien uur op een dag. Ik denk dat veel mensen niet meer op die werkdruk zitten te wachten."
Er zijn steeds meer regeltjes waar je je aan moet houden
Naast vrijheid brengt de baan ook veel verantwoordelijkheid met zich mee. "Je bent natuurlijk verantwoordelijk voor je eigen gedrag op de weg", vertelt Roy. "Maar er zijn ook steeds meer regeltjes waar je je aan moet houden. Zeker in het buitenland word je op de kleinste details gecontroleerd. En dat kan je zo een flinke boete opleveren."
Roy loopt soms tegen problemen aan. Zo ook tijdens deze dienst:
Roy maakt soms vervelende dingen mee tijdens zijn werk
Ook in Nederland zijn ambtenaren streng op chauffeurs. "Je merkt wel dat er sneller gedreigd wordt met handhaving en dat ambtenaren strenger en ongeduldiger kunnen reageren. De overheid denkt niet echt mee met de chauffeur. Ook dat zorgt voor druk."
Van druk is vandaag iets minder sprake. Op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur liggen voor Roy en zijn collega's gratis gehaktballen klaar bij menig pompstation.
Roy geniet van z'n vak, maar in de hele provincie zijn er te weinig mannen en vrouwen zoals hij. Gelderland heeft op dit moment bijna 1650 vacatures, een recordhoogte dat in het derde kwartaal van 2022 is bereikt. Het aanbod van mensen die werk zoeken is laag en ook in andere sectoren liggen de banen voor het oprapen. In heel Nederland kwamen er in het afgelopen kwartaal wel 10.000 nieuwe vacatures voor vrachtwagenchauffeurs bij, zo blijkt uit cijfers van uitzenddienst Randstad.