Noord-Veluwe

Esther maakte een historische kroon die wereldwijd in de bioscoop te zien is: 'Heel bijzonder'

Eshter Kalkman geeft workshops edelsmeden in Heerde, en maakte een kroon voor een internationale film
Eshter Kalkman geeft workshops edelsmeden in Heerde, en maakte een kroon voor een internationale film © Omroep Gelderland
HEERDE - Jouw ontwerp in een grote internationale film. Het overkomt Esther Kalkman, een edelsmid en docent edelsmeden in Heerde. Voor de film 'The Lost King' ontwierp en maakte zij een gouden kroon. En die kroon is nu in binnen- en buitenland te zien in bioscopen en filmhuizen. "Hij komt veel meer voor in de film dan ik had verwacht."
Aan het eind van 2012 werden de resten van het lichaam van koning Richard III gevonden onder een parkeerplaats in Leicester. De zoektocht naar dat lichaam werd in gang gezet door één vrouw, de Britse schrijfster Philippa Langley. Dat verhaal staat centraal in de film.
Esther maakte een historische kroon die wereldwijd in de bioscoop te zien is: 'Heel bijzonder'
"Ik ben zelf bijzonder geïnteresseerd in de vijftiende eeuw", vertelt Kalkman. "We weten heel veel over die periode, en vooral over de sieraden die toen gedragen werden."
Haar interesse komt voort uit grote re-enactment-evenementen, waar historische gebeurtenissen na worden gespeeld. "Daar sta ik heel vaak met een kraampje met realistische sieraden uit die tijd. Die re-enactors zijn heel kritisch: die hebben allemaal historisch correcte gewaden, zwaarden, schilden en harnassen."
Via een van die re-enactors kwam filmmaatschappij Warner Bros haar op het spoor. "Ik ontving in maart 2021 ineens een belletje: 'Kun jij een kroon maken,' vroegen ze me, 'voor Richard III'."

Veel werk

Ze is dan wel gespecialiseerd in de vijftiende eeuw, zo'n kroon vraagt nog veel werk. "Er zijn geen tekeningen of schilderijen van de kroon die Richard III droeg." Na wat heen en weer mailen werd een akkoord gegeven op haar ontwerp. "Dan komt het echte werk: zagen, vijlen, schuren, polijsten, solderen, stenen zetten en vergulden. Het moest natuurlijk wel een gouden kroon worden."
Ze kreeg maar weinig tijd voor het maken. "De kroon moest binnen 2,5 week in Edinburgh zijn. Gelukkig was het coronatijd, in de lockdown kon ik geen cursussen geven, dus ik heb al mijn tijd besteed aan die kroon." Twee maanden later werd ze weer gebeld. "Of ik binnen anderhalve week nog een kroon kon maken. Ze gingen er mee paardrijden, en wilden door kunnen filmen als een kroon beschadigd was."
Afgelopen november kwam de film in Nederland uit. "Ik was echt verbaasd", glundert ze. "De kroon is nog veel meer te zien dan ik had gedacht." Een week later ging ze nog een keer kijken. "De eerste keer kon ik niet echt rustig naar de film kijken. Ik kende het verhaal te goed en ik weet te veel over Richard III, dus ik zat vooral te kijken naar details. Die week daarna kon ik genieten van de film."
Kalkman krijgt wel vaker een opdracht van een museum of een filmmaatschappij, maar zo'n grote als deze keer had ze nog niet gehad. "Het is best bijzonder om een kroon voor zo'n film te mogen maken. Ik denk dat er wel meer edelsmeden zijn die dit zouden kunnen, maar dat veel van hen geen zin hebben in al die research die er bij komt kijken. Ik ken in Nederland in elk geval niet iemand die dit zou doen."

Liever Heerde dan Hollywood

Nieuwe aanvragen vanuit Hollywood heeft ze niet. "En dat hoeft ook niet te veel. Af en toe iets maken voor een film of een museum is leuk, maar ik blijf het liefst wel gewoon hier in mijn atelier, en lesgeven in Heerde." Elke maandagavond brengt ze een groep cursisten de fijne kneepjes van het vak bij. "Dat is erg leuk om te doen, om mensen te laten zien dat ze zelf heel veel kunnen maken. Binnenkort mag ik zelfs nog een extra cursus gaan geven, op de woensdagochtend, dus er is hier genoeg voor mij te doen. Hollywood is leuk, maar hier wil ik blijven."