Stedendriehoek / Gelderse Vallei

Het is Marc gelukt: helmplicht voor snorfiets weer op politieke agenda

Marc is een petitie gestart tegen de helmplicht, hij haalde meer dan 58.000 handtekeningen op
Marc is een petitie gestart tegen de helmplicht, hij haalde meer dan 58.000 handtekeningen op © Omroep Gelderland
EERBEEK - Een kleine 60.000 handtekeningen had hij ervoor nodig, maar Marc Leguijt uit Eerbeek heeft wat hij wil. Deze dinsdag ontvangt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een petitie met een oproep om de helmplicht voor snorfietsers - die op 1 januari aanstaande ingaat - terug te draaien.
Lekker pruttelend op de weg, de wind in je haren en vooral rustig aan, hobbelend met 25 kilometer per uur. "Dat is de ultieme vrijheid", vindt Marc Leguijt. Toen vorig jaar duidelijk werd dat er een helmplicht ingevoerd zou worden voor de snorfiets, klom hij direct in de pen. Hij startte een petitie om te voorkomen dat hij als snorfietser een helm op moet, zoals brommer- en scooterrijders ook moeten.

'Helmplicht is nutteloos'

Marc vindt de naderende helmplicht nutteloos. "Op de fiets kun je, als je een beetje doortrapt, harder", zei hij er eerder al over. Toen was hij nog ver verwijderd van de 40.000 handtekeningen die als drempel gelden om de petitie in Den Haag aan te kunnen bieden. Inmiddels is hij ver over dat aantal heen en staat het onderwerp dus op de politieke agenda. "We hadden eigenlijk niet eens verwacht dat er zoveel draagvlak voor zou zijn", aldus Marc.
De vraag is wel of er iets aan het besluit gaat veranderen. Het kabinet hoopt en verwacht dat door deze helmplicht het aantal verkeersdoden en -gewonden afneemt. Marc wacht het af. "Het belangrijkste was dát we het op de agenda zouden krijgen. Dat is gelukt, en daar ben ik blij mee. Ons doel was de stem te laten horen van iedereen die het er niet mee eens is. Nu is het uit onze handen en is het vooral hopen dat ze willen luisteren."
Het aantal snorfietsen steeg de laatste tien jaar hard. Uit CBS-cijfers blijkt dat er in 2010 landelijk nog 435.000 snorfietsen waren, in 2020 steeg dat aantal naar 764.000, terwijl het aantal bromfietsen en brommobielen afnam. Volgens het SWOV, het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek, beperkt een helmplicht bij snorfietsers 60 procent van de ernst van het letsel
Volgens de initiatiefnemer van de petitie heeft ieder zo zijn eigen redenen om tegen de helmplicht te zijn. "Sommige mensen vinden een helm vervelend, maar er zijn er ook die zeggen: ik doe het om medische redenen niet, want ik mag geen helm op."
Mensen zullen voor een geel kenteken kiezen in plaats van een blauw kenteken
"De helmplicht komt er om het aantal verkeersdoden tegen te gaan, en hersenletsel. Maar wat volgens ons over het hoofd wordt gezien is het gevolg van deze invoering: mensen zullen voor een geel kenteken kiezen in plaats van een blauw kenteken. Die mensen hebben dan wel een helm op, maar rijden vervolgens 45 kilometer per uur. In die groep is het aantal ongelukken nog veel hoger en vaak veel ernstiger. Dat wordt een beetje vergeten."
"Ik denk dat bij de ongelukken vooral de snorfietsen betrokken zijn die flink zijn opgevoerd", is zijn vermoeden. "Laat ze daar dan eens echt goed op gaan handhaven."
De invoering van de helmplicht komt overigens voort uit een petitie in 2018, waar onder meer artsen wezen op de risico's van hersenletsel bij ongelukken met snor- en bromfietsers. In dat kader gaan voorlichters van TeamAlert, onder wie echte artsen, in deze maand per snorfiets langs meerdere steden om mensen attent te maken op de naderende helmplicht.