Arnhem en omstreken

'Ryan stond te huilen van de kou', gedupeerden Monster Jam hopen op tegemoetkoming

Een van de monstertrucks in GelreDome afgelopen weekend.
Een van de monstertrucks in GelreDome afgelopen weekend. © Omroep Gelderland
ARNHEM - Al maanden keken Tess en vooral haar zoontje Ryan (4) uit naar Monster Jam. Ze kwamen helemaal uit Den Haag naar Arnhem voor een spectaculaire show met rondvliegende vierwielers en ronkende motoren. Maar eenmaal aangekomen bleek een parkeerveld bij Rijkerswoerd hun eindbestemming. Na lang wachten op een pendelbus die niet kwam, besloten ze weer huiswaarts te keren zonder een truck gezien te hebben. "M'n zoontje heeft alleen maar gehuild."
Ryan had zin in de dag. "Het ging al weken nergens anders over hier", legt zijn moeder Tess uit. "Hij is ontzettend fan van de trucks, vooral die met de zombies. Hij kijkt de hele dag naar de video's op YouTube. Vrijdag op school heeft hij dolenthousiast in de klas verteld dat hij eindelijk naar Monster Jam zou gaan. En misschien wel een pluche monstertruck zou krijgen."
Zaterdagochtend vertrokken Tess, haar zoontje en drie anderen in de auto richting Arnhem. "In Arnhem kwamen we in een heftige file terecht", vervolgt ze. "En we werden via borden naar een parkeerplaats geleid. Die hebben we braaf gevolgd. Hierdoor kwamen we op een veld terecht bij Rijkerswoerd. Er was nog geen paniek. We hadden nog zeker een uur de tijd voor de show begon."
Dat optimisme verdween snel. "Er stond een hele menigte mensen. En na verloop van tijd zagen we maar een paar keer een pendelbus. Ryan was natuurlijk warm aangekleed, maar het was zo verschrikkelijk koud. We bleven wachten en keer op keer vroeg hij wanneer we nou naar de show gingen. Na bijna twee uur hebben we het opgegeven. De show was toen allang begonnen en we stonden nog steeds op het parkeerterrein. Ryan was aan het huilen van de kou, dus we zijn de auto ingegaan en met de verwarming op de hoogste stand naar huis gereden. Ryan is de hele weg verdrietig geweest."

'Te weinig pendelbussen'

Eenmaal thuis zag Tess dat ze niet de enige was. "Ik zag veel reacties op internet van mensen die hetzelfde was overkomen. Onbegrijpelijk. Op het parkeerterrein belden wachtende mensen zelfs taxi's, om maar bij het GelreDome te komen. Er reden gewoon veel te weinig pendelbussen. Ik heb gebeld met TicketMaster en met GelreDome, maar daar konden ze ons toen niet helpen. Het is gewoon schandalig."
Tess benadrukt dat de kaarten niet gratis waren. "In totaal waren we 216 euro kwijt voor de tickets. Ook het parkeerticket was nog 20 euro, terwijl we gewoon ergens op een veld stonden. Het was niet bepaald de parkeerplaats van de Efteling. Daarnaast zijn er nog de brandstofkosten. Het zijn dure tijden. Dus we hebben echt moeten sparen voor deze dag. Het zou de organisatie sieren als ze in ieder geval een deel van de entreetickets zouden vergoeden."
Deze dag had echt helemaal om hem moeten draaien
Maar Tess benadrukt dat haar zoontje er het meest onder lijdt. "Hij is zo verdrietig en ook nog te jong om het allemaal te bevatten. Om medische redenen heeft hij een moeilijke tijd achter de rug en deze dag had echt helemaal om hem moeten draaien. Ik hoop echt dat het op de een of andere manier goed te maken valt."
Tess is niet de enige voor wie een middag Monster Jam anders uitpakte dan verwacht. Ook Sabrine uit Varsseveld ging met haar zoons van 8 en 4 naar GelreDome. "Normaal is dat een rit van 39 minuten. Maar we moesten een route volgen. Toen deden we er ineens twee uur over. Uiteindelijk konden we parkeren bij het stadion en zodoende hebben nog een laatste deel van de show gezien. Maar het meeste hebben we gemist. Mijn zoons zijn heel teleurgesteld. De show komt vast nog een keer naar Arnhem. Het zou de organisatie sieren als mensen die de show nu hebben moeten missen door de chaos, daar vrijkaarten voor krijgen."

Veel klachten

PK Events doet het promotiewerk namens Monster Jam. Ook zij krijgen klachten binnen. "We horen ook dat TicketMaster klachten krijgt", zegt een woordvoerder. Ze bevestigt dat de klachten vooral over files en parkeren gaan. "Dat heeft dus te maken met de mobiliteit, waar wij geen zeggenschap over hebben. Wel vinden we het erg vervelend. We verzamelen alle klachten en koppelen dat zeker terug." De mobiliteit ligt in handen van GelreDome. De woordvoerder laat wel weten dat het zondag al beter ging qua verkeersdrukte. "We hebben ook extra gewaarschuwd."
GelreDome laat weten dat de klachten bij hen bekend zijn. "Wij zullen iedereen netjes beantwoorden die zich bij ons meldt", zegt een woordvoerder. "Dat zal niet altijd binnen één dag lukken. Het zijn hele drukke tijden met meerdere evenementen."
Het is nog niet duidelijk of en hoe GelreDome de mensen tegemoet komt. "Daar voeren we overleg over", besluit de woordvoerder.