Stedendriehoek

Opvallend veel ongevallen op A1 bij Twello: 'Soms wel twee per week'

Op dit deel van de A1 zouden vaker ongevallen gebeuren.
Op dit deel van de A1 zouden vaker ongevallen gebeuren. © Rens Hulman/NewsUnited
TWELLO - Woensdagochtend was het weer raak. Op de A1 bij Twello richting Amersfoort botsten meerdere voertuigen op elkaar waardoor er een lange file ontstond. Deze maand ging het er al twee keer eerder mis tijdens de spits. Hoe kan dat en hoe is het te voorkomen?
De ongevallen gebeuren vaak bij Wilp, net na de afslag naar Twello.
“Alles bij elkaar sta ik er de laatste tijd soms wel twee keer per week”, zegt Rens Hulman. Hulman is als videocorrespondent vaak snel ter plaatse bij een ongeval. “Als ik de politie of de weginspecteur ter plaatse spreek, zeggen ze vaak hetzelfde. De snelweg gaat op die plek van vier naar drie rijstroken. Het gaat dan mis met invoegen tijdens de spits. Mensen rijden te dicht op elkaar, maken remfouten en botsen.”

Eerdere ongevallen

Dat ging woensdagochtend dus ook mis. Net als op 17 november. Ook op 15, 10, 8 en 3 november leden bestuurders schade door botsingen. Ook in oktober ging het vijf keer mis, zo blijkt uit gegevens van Hulman.
“Ik zie veel auto's die op de vangrail gebotst zijn, of op elkaar”, vult de correspondent aan. “Het gaat vaak om materiële schade. Het ligt echt aan het gedrag in het verkeer als de weg smaller wordt.”
Alleen Max Verstappen kan tijd winnen in een auto, maar dan wel op het circuit
Dat beaamt een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland. “Er ontstaan vaak problemen als er een baan minder is. We willen namelijk allemaal tegelijk ergens langs rijden, dan heb je het liefst zestien banen. Maar die zijn er niet. En zeker in de spits duurt het allemaal langer. Dan moeten automobilisten meer geduld hebben.”
De woordvoerder wijst erop dat het allemaal met tijd te maken heeft. “Je kunt geen tijd winnen in het verkeer. Alleen Max Verstappen kan tijd winnen in een auto, maar dan wel op het circuit.” Hij adviseert dan ook vooral om anders te plannen. “Neem ruim de tijd, of plan je afspraken na de spits. Ontkom je niet aan de spits, laat je afspraak dan weten dat het later kan worden. Of kies voor een ander vervoersmiddel. Vaak is de trein sneller dan de auto in spitsuren.”

'Loopt spuigaten uit'

Gedrag is het sleutelwoord. “In Nederland hebben we prima snelwegen en nergens in Europa worden die beter onderhouden. In 95 procent van de gevallen komt een ongeval door menselijke fouten. Dus let op bij een snelweg die smaller wordt, want het aantal ongevallen loopt anders de spuigaten uit.”
Ook Hulman adviseert automobilisten vooral voorzichtig te zijn. “Zeker zolang de weg nog niet verbreed is. Mensen wachten vaak tot het laatste moment met invoegen en letten dan niet altijd op.”
Rijkswaterstaat kon desgevraagd nog niet inhoudelijk reageren op de situatie.
Later op woensdagochtend vond er vlak bij de versmalling nog een ongeval plaats. Maar volgens Hulman kwam dit door een verkeersruzie. “Vermoedelijk hebben twee voertuigen niet voldoende ruimte gegeven aan elkaar”, stelt een woordvoerder van de politie. “Hierbij is een bestuurder met armletsel naar het ziekenhuis gebracht. We roepen getuigen en mensen met dashcambeelden op om zich te melden bij ons. We zoeken specifiek de bestuurder van een witte Seat.”