Liemers

Nog altijd onduidelijkheid over doortrekking A15, wordt er binnenkort meer bekend?

File op de A12, vlak bij de plek waar de A15 moet beginnen.
File op de A12, vlak bij de plek waar de A15 moet beginnen. © Omroep Gelderland
ZEVENAAR - Het gaat vooral over cijfertjes en berekeningen dinsdag bij de Raad van State (RvS). En niet te vergeten; stikstof. De hoogste rechter buigt zich opnieuw over de stikstofberekeningen in verband met het doortrekken van de A15. De uitspraak komt vermoedelijk pas begin 2023.
De verlenging van de snelweg laat nog steeds op zich wachten en langzamerhand rijst steeds vaker de vraag, gaat het er ooit nog van komen? Feit is dat die aanleg door de hele stikstofdiscussie allemaal een stuk minder zeker is geworden. Ondertussen liggen de voorbereidende werkzaamheden in het gebied vrijwel stil omdat er sinds de tussenuitspraak van de RvS geen dingen meer gedaan worden die onomkeerbaar zijn, zoals het kappen van bomen of het slopen van huizen. Bovendien is het team van Rijkswaterstaat dat hiermee bezig is sinds 1 juli flink afgeschaald, laat een woordvoerder weten. Pas als er groen licht komt, zal dat team weer opgeschaald worden.

Stikstofsommen

Al jaren ligt het plan er om de A15 vanaf knooppunt Ressen door te trekken naar de A12 bij Zevenaar. Daarmee moet een einde komen aan de dagelijkse files in de regio. Maar het schiet niet op met de aanleg. Eerst is er lange tijd over het tracé gesteggeld en nog steeds proberen tegenstanders de doortrekking tegen te houden. Inmiddels ligt de zaak al een paar jaar bij de Raad van State, maar een definitieve uitspraak is er nog niet omdat de RvS eerder die oordeelde dat de stikstofsommen die de overheid voor het project maakte onvoldoende waren onderbouwd.
Vorig jaar zomer werd bekend dat de overheid elders in Gelderland zes boerenbedrijven had uitgekocht om de extra stikstofuitstoot, die het verkeer op de nieuwe A15 straks met zich meebrengt, te compenseren. Maar milieuorganisaties gingen hier tegen in en kwamen met andere berekeningen. De Raad van State schakelde daarom gerechtelijke omgevingsdeskundigen van de Stichting Advisering bestuursrechtspraak (STAB) om extra onderzoek te doen. Dat onderzoek van de STAB is afgelopen zomer afgerond en de uitkomsten en zienswijzen daarop zullen morgen tijdens een extra zitting van de Raad van State worden besproken.

'Afkap 25 kilometer niet onderbouwd'

Voor- en tegenstanders zullen weer bij de zitting aanwezig zijn. "We hebben alles gevolgd en willen ook hier bij zijn, al zal het waarschijnlijk veel over getallen en ingewikkelde berekeningen gaan. Maar ik wil in ieder geval de sfeer kunnen proeven en zien hoe de stemming is", vertelt Jan Rasing van de Stichting duurzame aanleg A15, uit Loo. Rasing heeft nog steeds hoop dat de aanleg -zoals in de huidige plannen de bedoeling is- niet door gaat.
Volgens Johan Vollenbroek van Mobilisation for the Environment (MOB) noemde het eerder al onterecht dat door de minister in het besluit alleen is gekeken naar stikstof die neerkomt binnen een straal van 25 kilometer van de snelweg. Volgens hem is die 'afkap' nergens wetenschappelijk onderbouwd en komt dat ook zo terug in het STAB-rapport. "Als de Raad van State dat STAB-advies overneemt dan zou het tracébesluit van de A15 onderuit liggen", stelt hij. "Maar ja, je weet natuurlijk nooit precies hoe een rechter dit bekijkt. "
Ook Rijkwaterstaat wil niet vooruit lopen op de zaken. "Het is spannend", zegt een woordvoerder "maar we wachten de rechtsgang verder rustig af. "
De Raad van State zal vermoedelijk langer dan zes weken nodig hebben om tot een uitspraak te komen. Deze wordt dus pas in het nieuwe jaar verwacht.

Zie ook: