Liemers / Achterhoek

Roy haalde mensen uit brandende flat: 'Het ging allemaal zo vlug'

Roy schoot meteen te hulp.
Roy schoot meteen te hulp. © Omroep Gelderland
'S-HEERENBERG - De oorzaak van de flatbrand in 's Heerenberg is nog onduidelijk. Dat zegt de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland zondag. Vier bewoners die rook hebben ingeademd, maken het goed. Drie appartementen zijn onbewoonbaar. En Roy Jansen is de held van de dag.
Hij liet op dat moment zijn hondje uit. "Ik zag een man op het balkon staan. Er kwam allemaal rook uit de slaapkamer. Hij was bezig met emmers water gooien. Ik vroeg hem of hij 112 had gebeld, maar hij begreep me niet. Hij reageerde niet."
In 's-Heerenberg woedt een brand in een flat
Een andere buurtbewoner alarmeerde de hulpdiensten alsnog, weet hij te vertellen. "En ik ben met nog iemand hier gaan roepen: kom eruit, kom eruit! Maar de meesten spraken geen Nederlands, ze bleven zitten", gaat Roy verder. "Ik ben toen de flat ingelopen, helemaal naar boven, heb een bewoner er uit getrokken, die was in shock. De ander ging uit zichzelf naar buiten."
Bij de woning eronder, waar ook brand woedde, bonkte hij op de deur. "Iedereen ging er uiteindelijk uit. Ik denk in totaal twaalf, veertien man uit vier appartementen. En opeens kwam er een grote knal en toen kwam de brandweer. Er waren ook veel kleine kinderen bij, viel me op."

Terug om kat te redden

Een bewoonster ging terug naar boven om een kat te redden. Roy: "Daar ben ik niet meer achteraan gegaan. Ze kwam met haar vriend wel weer terug, met haar beestje ook."
Roy was best geschrokken, zegt hij. "Maar het ging allemaal zo vlug. Je weet dat er mensen wonen, die wil je gewoon helpen. Op de automatische piloot, denk ik."
Brandweerwoordvoerder René van der Neut vertelt dat vrij snel duidelijk werd dat de flat ontruimd moest worden. "Dat kwam door de rookontwikkeling. De bewoners zijn opgevangen in sporthal Laco, hier vlakbij. Voor hen wordt goed gezorgd."
De brand begon in een woning op de tweede verdieping. Het vuur sloeg, aldus Van der Neut, over naar de flat erboven. Hoeveel bewoners in de getroffen woningen waren toen de brand begon, kan de brandweerwoordvoerder niet zeggen. "Vier mensen zijn door ambulancepersoneel nagekeken omdat ze rook hadden ingeademd, maar gelukkig maken zij het goed."
De brandweer kreeg hulp van oud-brandweerman en buurtbewoner Gert-Jan Peters. "Ik ben er 23 jaar bij geweest. Ik hielp even met het uitrollen van de slangen en met de hoogwerker. En voor de rest deden ze het zelf."
Het was een heftige brand, zegt hij. "Deze flats kun je vergeten, die zijn onbewoonbaar."