Stedendriehoek

Dilemma voor taxichauffeurs: patiënten vervoeren of staken voor betere cao?

Marga loopt mee in de stoet.
Marga loopt mee in de stoet. © Omroep Gelderland
ZUTPHEN - Kinderen die normaal met de taxi naar het speciaal onderwijs gaan of mensen met een handicap die naar hun dagbesteding worden gebracht zitten deze vrijdag noodgedwongen thuis. Een pijnlijk gedachte voor de taxichauffeurs die staken, maar ze leggen hun werk neer 'omdat het echt niet anders kan'. Zo ook Marga Hubers uit Aalten en de Zutphense Wil Gerretsen.
Leden van FNV Zorg- en leerlingenvervoer leggen vandaag het werk neer, omdat ze een beter cao willen. Ze lopen in een stoet van een hotel naar het gemeentehuis van Zutphen om aandacht te vragen.

'Vervoerder van kwetsbaarste mensen'

Veel chauffeurs hebben moeite met de keuze of ze gaan staken of niet. "Wij zijn vervoerder van de kwetsbaarste mensen", vertelt Marga. "Zij zijn afhankelijk van ons, want anders komen ze nergens. We brengen ze bijvoorbeeld naar de huisarts, de tandarts, een middag een kaartje leggen of naar de kleinkinderen. Een grote groep gaat ook naar een dagverzorging, zoals een zorgboerderij."

Dilemma

Wil Gerretsen is chauffeur in Zutphen, hij werkt voor het bedrijf TCR. Hij brengt vaak mensen naar het ziekenhuis die zorg nodig hebben, zoals nierpatiënten. "Voor een aantal collega's is het echt een dilemma. Ga je staken of kies je de kant van de klant? Staken betekent dat je geen klanten naar radiotherapie voor kanker kan brengen. Dat geeft dus behoorlijke problemen als je gaat staken. Ben je loyaal naar je klanten of ga je voor betere arbeidsvoorwaarden?"
Hij merkt bij collega's dat ze moeite hadden om een keuze te maken. Meedoen of gewoon werken? "Staken is nooit prettig en doe je niet zomaar. Het gaat niet over de rug van onze klanten", vertelt Wil. "Maar of je nou in het OV staakt of elders, er zijn altijd slachtoffers. Er is maar één manier om iets te doen aan je arbeidsvoorwaarden, en dat is in actie komen. De klanten die ik gisteren in de auto had, waren ook loyaal naar ons toe. Die begrijpen heel goed dat we willen staken, maar willen aan de andere kant ook graag naar het ziekenhuis natuurlijk."
Het is een vak en dat kan niet iedereen.
Marga Hubers, taxichauffeur
Marga heeft ervoor gekozen vandaag te staken. "Ons doel is dat er iets meer geld verdiend wordt. Veel chauffeurs komen niet meer rond. Sommigen zeggen: 'Het is maar een bijbaantje'. Maar zo zie ik het echt niet. Het is een vak en dat kan niet iedereen. Het is best druk en stressvol. Je moet met allerlei mensen kunnen omgaan, dus het is niet voor iedereen weggelegd."

12,5 procent wordt gerekend als pauze

"Het was geen vetpot, maar ik kon m'n altijd rekeningen betalen." In maart kreeg Marga opeens minder loon. "Mijn baas houdt sindsdien standaard 12,5 procent van mijn gewerkte uren in als pauze, terwijl ik maar een half uurtje per dag pauze hou. Sindsdien kan ik niet meer rondkomen. Dat heeft natuurlijk ook allerlei andere oorzaken, maar waar wij tegenaan lopen is dat we al jaren worden uitgemolken. Bij elk cao-overleg gaat er wel iets af. Dat kan niet meer uit. Het is onmogelijk."
Niet alle chauffeurs doen mee aan de staking. Mochten de werkgevers niet ingaan op de actie, wordt de staking mogelijk uitgebreid naar meerdere regio's. De werkgevers wilden vooralsnog niet reageren op vragen over de staking.

Zie ook: