Arnhem en omstreken

Is de verbreding van de A27 nog te stoppen?

De A27 vanuit de lucht.
De A27 vanuit de lucht. © ANP
ARNHEM - De provincie eiste woensdagavond dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het stikstofplan rond het opkopen van boeren voor de verbreding van de A27 bij Utrecht aanpast. De Gelderse politiek wil niet meewerken aan het project als dit niet gebeurt. Harde taal, maar wordt er ook naar geluisterd?
“Je mond opentrekken en een beetje druk zetten, kan nog wel eens wonderen doen”, zegt professor Michiel de Vries, hoogleraar bestuurskunde aan de Nijmeegse Radboud Universiteit. “Het Rijk werkt met een ‘piep-systeem’: hoe harder je piept, hoe meer er geluisterd wordt.” Of het deze keer zo werkt is afwachten, maar volgens De Vries win je er sowieso tijd mee.

Wel of geen overleg?

Provinciebestuurder Peter Drenth stelt dat er nooit overleg heeft plaatsgevonden over de plannen rond de verbreding van de A27, terwijl dit wel de afspraak was. Het ministerie zegt op zijn beurt de provincie wel van tevoren te hebben ingelicht.
Volgens hoogleraar De Vries maakt het niet uit of er wel of niet is overlegd. “Het is natuurlijk wel netjes om dit te bespreken, maar het is absoluut niet verplicht”, benadrukt hij. Al is er wel afgesproken dat overheden elkaar 'bestuurlijk bijpraten.'

Meer kritiek

Los van het informeren is de Gelderse politiek sowieso boos dat boeren uit onze provincie zijn opgekocht voor de A27 bij Utrecht. Voor de verbreding van de snelweg moet namelijk stikstof worden gecompenseerd.
Er moet veel gebeuren in het stikstofdossier, er is weinig ruimte en stikstofrechten zijn er amper. Toch is er nu wel ruimte voor het aanleggen van asfalt. "Ja, die kritiek is ons bekend", reageert een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. "Maar er moeten ook nieuwe woningen worden neergezet, dan moet je ook zien te voorkomen dat iedereen overal vaststaat. Deze projecten zijn ook echt nodig."
Het ministerie benadrukt dat er ook wordt gezocht naar ruimte voor boeren die zonder vergunning zitten. "De door ons gekochte bedrijven staan ook gewoon te koop. Het is ook niet zo dat wij een bedrijf uitkopen dat de provincie op het oog heeft en dat we elkaar beconcurreren."
Toch voelt het bij de politiek wrang dat een boer maar niet geholpen kan worden en asfalt wel kan worden aangelegd. "Het een sluit het ander niet uit", reageert het ministerie.

Vergunning weigeren?

Voor het verbreden van de A27 is het nodig dat de provincie Gelderland de vergunningen van de stoppende boeren intrekt. Als dat namelijk niet gebeurt, kan het ministerie die stikstofruimte niet gebruiken voor de snelweg.
De politiek wil dat de provincie de vergunning niet intrekt. "Maar daar heeft de provincie dan wel een geldige reden voor nodig. Zo maar weigeren kan niet", zegt De Vries.
Die geldige reden denkt de politiek gevonden te hebben in de zogenoemde sloopverplichting. Die eist Gelderland bij stoppende boeren om zo leegstand te voorkomen, het ministerie maakte die afspraken niet.
Het ministerie zegt donderdag niet meteen toe aan die eis te voldoen. "Dat kan ik een dag later echt nog niet zeggen. Onze overeenkomsten zijn eerder gesloten, maar dit moet echt een onderwerp van een gesprek worden met de provincie."
Rond de A15 werden die sloopregelingen wel geregeld door het ministerie. "Dat was een inspanningsverplichting voor dat traject, maar het is geen algemene afspraak met ons."

Het Rijk beslist

EenVandaag meldt dat het kabinet over ongeveer anderhalve week zijn visie op de kwestie naar buiten brengt. De Vries stelt dat de inhoud daarvan al te voorspellen valt: "De provincie kan een hele hoop willen, maar uiteindelijk beslist het Rijk."