Gelderse Vallei / Arnhem en omstreken

Terug naar actievoerende ondernemers: hoe is het nu met ze?

Horecaman Dennis van den Hoogen uit Nijkerk.
Horecaman Dennis van den Hoogen uit Nijkerk. © Omroep Gelderland
NIJKERK - De één liet de muziek uit zijn verder lege café schallen, de ander zette zijn klanten op de stoep om ze buiten te knippen. Clubeigenaar Dennis van den Hoogen uit Nijkerk en barber Jean van Rossum uit Arnhem protesteerden middenin de coronalockdowns nog tegen de gedwongen sluitingen. Op de Dag van de Ondernemer gaat Omroep Gelderland naar ze terug: hoe is het nu met hen?
In februari 2021, toen corona net een jaar door Nederland raasde, zette Dennis van den Hoogen de deuren van zijn clubhuis De Zuidwal in Nijkerk wijd open. Ondanks de gedwongen horecasluiting klonk er muziek. Hij voerde actie, onder het motto 'Deuren open, muziek aan'. “We willen niet vergeten worden. Het een en ander mag weer een beetje open, maar de horeca wordt weinig genoemd. Dus we willen een statement maken.”
Nou, vergeten is hij zeker niet. Deze zomer wisten de mensen hem weer te vinden. “We hebben een topseizoen gedraaid. Er was weinig regen, veel zonnige dagen”, glundert Van den Hoogen nu.
Clubhuis De Zuidwal bestaat dan ook nog steeds. Sterker nog, er zijn zaken bijgekomen. “We zijn ondernemers. Je moet er het beste van maken. Maar om nou te zeggen dat het vette jaren zijn.. Dat niet nee.”
Dankzij de steun van de overheid heeft hij de coronatijd overleefd. Maar toch, hij zou zo weer actie voeren. “Er is uiteindelijk wel aandacht voor geweest. Er was heel veel steun en dat heb je ook gewoon nodig. Maar aan het beleid heeft het niet veel veranderd.”

Boete

Even snel twee verloren coronajaren inhalen, dat lukt de herenkappers van de Barberstations nog niet, zegt eigenaar Jean van Rossum. Hij organiseerde in december vorig jaar een landelijk protest van kappers en knipte zijn klanten tijdelijk in de buitenlucht op de stoep. “Binnen knippen kan een boete van 4000 euro opleveren. Als je buiten knipt, loop je alleen risico op een boete van 90 euro omdat er niet voldoende afstand wordt gehouden. Dat heb ik wel voor de goede zaak over”, zei hij toen.
“Mensen pakken wel een extra terrasje, maar bij de kapper doen ze dat niet. De maanden dat we dicht waren, zijn we kwijt en gaan we niet inhalen. Het speelt ons nog steeds parten”, blikt Van Rossum nu terug. “Maar we hebben het overleefd als bedrijf en dat blijven we doen.”
Corona heeft ook het kapperswereldje veranderd, vertelt hij. “Het heeft veranderd hoe mensen naar werk kijken. We hebben opeens te maken met een personeelstekort. Ook onze opleidingen stromen minder snel vol. Daar hadden we normaal gesproken geen moeite mee. Dat heeft er echt mee te maken dat we een tijd gesloten zijn geweest en mensen huiverig zijn geworden. Ook ons concept is veranderd. Je kon bij ons altijd gewoon binnenlopen, eventueel wachten aan de bar met een koffie of een biertje. Door corona werden we verplicht afspraken te maken. Daar zijn klanten nu aan gewend, dus dat zijn we kwijt. De bar is er nog, maar vroeger was het spontaner, drukker met mensen die zaten te wachten. Men zit nog steeds wel zo'n drie kwartier bij ons in de stoel, maar de gezelligheid eromheen is wel verdwenen.”

Zuiniger

En de ene crisis was nog niet voorbij of de volgende stak alweer de kop op. Van den Hoogen: “We hebben een mooi seizoen gehad, maar je kan de opbrengsten zo weer wegdragen naar de energierekening. Je gaat van het ene probleem in het andere.”
Ook bij de kapper merken ze dat mensen zuiniger worden. “Ze stellen de knipbeurt uit, kopen niet meer zo vaak extra producten”, ziet Van Rossum. “Maar heren zijn toch wat minder trendgevoelig. Vrouwen zijn de big spenders, dus we zien dat collega's het zwaarder hebben. Ik ben niet bang: wij aan gewoon verder. Het zijn gewoon geen vette jaren.”