Gelderland

Provincie zet ministerie onder druk rond verbreding A27

De A27 bij Amelisweerd.
De A27 bij Amelisweerd. © ANP
Een meerderheid van de provincie eist dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het stikstofplan rond het opkopen van boeren voor de de verbreding van de A27 bij Utrecht aanpast. Als dat niet gebeurt wil de Gelderse politiek niet meewerken aan de verbreding bij Amelisweerd. Voor de aanleg van de weg moet stikstof worden gecompenseerd en heeft het ministerie zes boeren in Gelderland opgekocht.
In de Gelderse regels is dan verplicht om de stallen ook te slopen, maar daar heeft het ministerie geen afspraken over gemaakt met die boeren. Een ruime meerderheid eist dat die sloopregeling wel wordt opgenomen in de afspraken. Hoe dat juridisch precies zit en wat gedeputeerde Peter Drenth precies kan, wordt nu uitgezocht.
De provincie gaat over het intrekken van de vergunning. Als de provincie die vergunning weigert in te trekken, heeft dat gevolgen voor projecten zoals de A27.

'Wel asfalt en niet voor de PAS-melders'

In de Gelderse politiek is sowieso ongemak en boosheid over het opkopen van boeren. Ook Drenth is er niet blij mee. "Het is veel erger wat het effect buiten is. Waarom kan het wel voor asfalt en niet voor de PAS-melders. Daar heb ik grote moeite mee, het is niet uit te leggen", zegt hij.
PAS-melders zijn boeren die door de uitspraak van de Raad van State in 2019 plots illegaal zijn. Ze voldeden onder de oude wet met een melding, maar hebben nu ineens een vergunning nodig. Het is de overheid nog niet gelukt om dat te regelen.
Drenth stelt dat hij niet op de hoogte was van het uitkopen van boeren. Het ministerie ontkent dat en zegt dat er wel overleg is geweest. Drenth: "We wisten dat ze op zoek waren naar ruimte, er is ambtelijk overleg is geweest en daarna is het stil gebleven. Dat is geen bestuurlijk overleg."

Van de A30 tot Lelystad

De Statenleden hebben daarnaast grote zorgen over het opkopen van boeren in Gelderland en vrezen dat voor allerlei projecten de Veluwe als wingebied wordt gebruikt. "Dit gaat helemaal fout", concludeert Dirk Vreugdenhil van de ChristenUnie.
Drenth heeft geen lijst van projecten waar naar Gelderse boeren wordt gekeken. "Ik weet het niet, maar er zijn legio van dit soort projecten: knooppunt A30/A1, Hoevelaken, de A2, dijkversterkingen, de vliegvelden Schiphol en Lelystad. Voor dit soort projecten wordt echt wel gekeken naar stikstofruimte, maar ik zie het pas bij het intrekkingsverzoek."
Volgens Drenth is het moeilijk te stoppen. "Ik kan alleen sturen op onze regels, zoals het slopen van de stallen, maar het stoppen? Dat is bijna niet mogelijk, want het mag van de wet. Maar wenselijk is het niet."