Achterhoek

Chauffeurs in zorg- en leerlingenvervoer gaan staken

De vakbond heeft chauffeurs gevraagd het werk vrijdag neer te leggen.
De vakbond heeft chauffeurs gevraagd het werk vrijdag neer te leggen. © Omroep Gelderland, ter illustratie
Een hoger loon, doorbetaling bij ziekte en een vergoeding voor niet-genomen pauzes: die eisen leggen de chauffeurs in het zorg- en leerlingenvervoer op tafel voor een nieuwe cao. De werkgevers vinden de gestelde eisen te gortig, waardoor een impasse is ontstaan. Daarom start vrijdag een estafettestaking.
In onze provincie is chauffeurs van taxibedrijf TCR gevraagd deze vrijdag niet te gaan rijden. TCR is niet bereikbaar voor commentaar en kan geen toelichting geven op het aantal chauffeurs dat het werk neerlegt. Het bedrijf rijdt in Gelderland in de regio's Aalten, Groenlo en Zutphen. Inwoners in die streken die gebruikmaken van zorgvervoer of leerlingenvervoer, lopen deze vrijdag dus mogelijk hun rit mis.
En dat doet zeer, zegt Elijah Delsink. Hij is voorzitter van Leerlingenbelang Voortgezet Speciaal Onderwijs (LBVSO) en smeekte de chauffeurs recent om een andere manier te vinden om hun onvrede te uiten. "Of met ons in gesprek te gaan om een ander soort staking te bedenken, als het dan echt een staking moet zijn. Helaas is dat niet gelukt, zoals een nieuw gesprek tussen de chauffeurs en de werkgevers ook niet van de grond is gekomen", zegt Delsink.

Dag loopt in de soep

Leerlingen die per taxi naar school worden gebracht, worden hierdoor hard geraakt, zegt Delsink. "Deze leerlingen werken met een fysiek of een mentaal rooster. Als dat verandert omdat een chauffeur staakt, loopt de hele dag in de soep. We weten op dit moment niet hoe de staking er precies uitziet, hoe lang hij duurt en hoeveel leerlingen hierdoor gedupeerd worden. Een groot deel van onze achterban raakt daarvan in paniek."
De LBVSO juicht de inspanningen van de chauffeurs om hun financiële omstandigheden te verbeteren toe, benadrukt Delsink. "We steunen hen in hun recht om te staken, maar nu zijn wij de dupe. De baan van chauffeur moet aantrekkelijker worden gemaakt: met een beter salaris en betere regelingen rondom pauzes en ziektetijden. Maar als een leerling bij de deur zit te wachten en de chauffeur niet komt, levert dat heel veel stress op. Dat kan leiden tot een meltdown bij een kind, en dat gebeurt helaas al te vaak. Sinds het einde van de zomervakantie verkeert het leerlingenvervoer in een crisis."

Geen andere uitweg

De chauffeurs realiseren zich dat veel passagiers de dupe zullen zijn bij een staking, zegt Meindert de Gorter. Hij is bestuurder van FNV Zorgvervoer en taxi. "Maar ze zien geen andere uitweg dan het werk neer te leggen. Een goede cao is absoluut noodzakelijk voor een gezonde sector. Zo blijven er ook in de toekomst gedreven chauffeurs over om de passagiers naar school, ziekenhuis en dagbesteding te rijden."
De werkgevers, die verenigd zijn in Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), zeiden eerder dat de eisen van de vakbond een kostenstijging van 40 procent zouden betekenen. KNV zegt verbaasd te zijn over de actie "over de rug van de groep die men zegt te willen helpen". De werkgevers vinden hun bod, 8 procent erbij in 2023 en nog eens 4 procent in 2024, heel goed.
Ben jij of is je kind vrijdag de dupe van de chauffeursstaking in het zorg- en leerlingenvervoer? We komen graag met je in contact. Stuur een e-mail naar omroep@gld.nl met je verhaal.