Achterhoek

Kilometerheffing vanaf 2030? 'Autogebruik is noodzakelijk in Achterhoek'

Rekeningrijden moet zorgen voor minder CO2-uitstoot, maar ook voor minder files.
Rekeningrijden moet zorgen voor minder CO2-uitstoot, maar ook voor minder files. © Archief Omroep Gelderland
GENDRINGEN/DEN HAAG - De Tweede Kamer praat deze woensdag over een onderwerp dat gevoelig ligt in de Achterhoek. Het kabinet wil vanaf 2030 een kilometerheffing invoeren: je betaalt niet meer voor autobezit, maar voor het aantal gereden kilometers. Volgens Richard de Lange van het Achterhoeks Democratisch Alternatief pakt dit slecht uit voor inwoners van plattelandsgebieden.
"Disproportioneel weinig Kamerleden wonen buiten de Randstad en daardoor blijven de belangen van plattelandsgebieden onderbelicht", meent De Lange. "De metro en RandstadRail rijden niet naar de Achterhoek en de omvang van de voorzieningen binnen het openbaar vervoer is buiten de Randstad beduidend minder. Daar is autogebruik vaak noodzaak om het werk en voorzieningen op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg en cultuur te bereiken."
Daarom wil hij dat inwoners en bedrijven binnen plattelandsgebieden minder hoeven betalen dan bijvoorbeeld inwoners van de Randstad. Eind vorig jaar diende hij al een motie met die strekking in bij de Achterhoek Raad, een samenwerkingsverband van zeven gemeenten. Andere fracties vonden het toen nog te vroeg om aan de bel te trekken.

Belang Achterhoek

Henk Meurs, verbonden aan de Radboud Universiteit op het gebied van mobiliteit, is van mening dat rekeningrijden juist kansen biedt voor landelijke gebieden. "Mensen die in landelijk gebied wonen, hebben minder alternatieven. Die zullen vaker meer autokilometers maken en betalen dan ook meer", erkent de professor mobiliteit. "Dat is een verschil tussen individueel belang en collectief belang. Als individu moet je meer betalen, maar voor de Achterhoek als geheel is het niet slecht."
Als individu moet je meer betalen, maar voor de Achterhoek als geheel is het niet slecht.
Henk Meurs, professor mobiliteit
Want het biedt kansen voor de regio, verwacht Meurs. "Mensen uit de Achterhoek zullen minder vaak naar Arnhem of naar Enschede gaan voor een middagje winkelen. Ze zoeken hun bestemming dichter bij huis als ze meer voor hun kilometers moeten betalen."
Die vlieger gaat alleen niet op voor woon/werkverkeer. "Mensen zullen het gesprek moeten aangaan met hun werkgever voor een hogere kilometervergoeding. De verwachting is dat een aantal werkgevers dit ook gaat doen."

'Lasten rechtvaardiger verdeeld'

Volgens het kabinet is rekeningrijden juist eerlijker. "Automobilisten betalen in het nieuwe systeem voor het daadwerkelijk gebruik van de weg en dus het aantal gereden kilometers. Ze betalen geen vast bedrag meer voor het bezit van een auto. Iemand die weinig kilometers rijdt, betaalt nu net zo veel als een automobilist die veel kilometers rijdt. Met het nieuwe systeem worden de lasten van automobiliteit evenwichtiger en rechtvaardiger verdeeld", schreven minister van Infrastructuur Mark Harbers en de staatssecretaris van Financiën Marnix van Rij eerder dit jaar aan de Kamer.