Achterhoek / Arnhem en omstreken

Jij kan straks veel sneller reizen tussen Doetinchem en Arnhem, het geld is rond

Rijk neemt in november besluit over RegioExpres
Rijk neemt in november besluit over RegioExpres © REGIO8
DOETINCHEM - De RegioExpres tussen Doetinchem en Arnhem kan op zijn vroegst in 2027 gaan rijden nu de financiering rond is. Nadat de provincie vorige week al 75 miljoen in het vooruitzicht stelde, kwam staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat maandag met 75 miljoen euro over de brug voor het verbeteren van de spoorverbinding.
De invoering van de RegioExpres is een nadrukkelijke wens van bestuurders in de Achterhoek, die al meerdere malen in Den Haag aanklopten voor steun. Het is een sneltrein die op de stations tussen Winterswijk en Doetinchem overal stopt, om daarna meteen door te rijden naar het centraal station in Arnhem.
De reistijd tussen de Achterhoek en Arnhem wordt daarmee met dertien minuten verkort. Voor reizigers richting de Randstad levert de RegioExpres een tijdswinst van twintig minuten op. Tegelijkertijd kan de invoering van de nieuwe verbinding zorgen dat het minder druk wordt in anderen treinen.
Het traject van de RegioExpres
Het traject van de RegioExpres © Omroep Gelderland

'Er liggen enorme kansen'

“De lijn tussen Arnhem en de Achterhoek is één van de drukste regionale spoorlijnen van ons land”, zegt staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. “Er liggen enorme kansen voor het hele gebied als die lijn verder ontwikkeld wordt.” Zo zijn Achterhoekers die elders werken of studeren straks veel sneller op hun bestemming.
“Tijdens een werkbezoek heb ik ervaren dat het ontzettend druk is in de trein. Dat is een goed teken, want veel mensen maken gebruik van het openbaar vervoer, maar we willen richting 2030 nog dertig procent meer mensen in het openbaar vervoer krijgen”, aldus Heijnen. “Dan zie je dat dit soort spoorlijnen vragen om een versterking en dat het een verschil kan maken.”

'Dit is voor de Achterhoek een enorme reistijdwinst'

Wethouder Rens Steintjes van Doetinchem, regionale kartrekker van de lobby voor de RegioExpres, is minstens net zo tevreden. Zo zijn Achterhoekers die elders werken of studeren straks veel sneller op hun bestemming. “Dit is voor de Achterhoek een enorme reistijdwinst”, zegt Steintjes, die de ‘enorme kansen’ waar Heijnen het over heeft, ook ziet.
“Omdat wij een enorm gebrek hebben aan arbeidspotentieel en omdat onze studenten op een fatsoenlijke manier heen en weer moeten kunnen is dit echt een toegevoegde waarde. Het is enorm.”

Zorgen bij inwoners

Recent is een onderzoeksagenda milieu voor de spoorverdubbeling tussen Didam en station Doetinchem De Huet afgerond. Op het concept zijn 24 zienswijzen binnengekomen, maar het heeft volgens de provincie niet tot ‘ingrijpende veranderingen’ geleid.
Uit ingekomen reacties blijkt wel dat een aantal bewoners zich zorgen maakt over het effect van de uitbreiding op hun omgeving. Deze zijn meegenomen tijdens het definitief vaststellen van het spoortraject. De RegioExpres kan op zijn vroegst in 2027 gaan rijden.

'Vinger tussen de deur'

Onder meer stations in Doetinchem en Wehl moeten worden aangepast voor de RegioExpres, ook wordt een aantal overwegen aangepakt. “Met name in Montferland, maar ook bij ons heeft dat impact voor inwoners”, zegt wethouder Steintjes. “Het is aan ons om te zorgen dat we dat op een nette en goede manier begeleiden, zodat mensen niet met de vingers tussen de deur komen.”
Of de eerste RegioExpres daadwerkelijk in 2027 rijdt? “Ik ben een optimistisch mens, dus ik ga ervanuit dat hij dan daadwerkelijk gaat rijden”, aldus Steintjes.
Zie ook: