Rivierengebied / Arnhem en omstreken

Zorgen om toekomst Gelderse veerponten

De pont tussen Beuningen en Slijk-Ewijk, een van de 49 veren in Gelderland
De pont tussen Beuningen en Slijk-Ewijk, een van de 49 veren in Gelderland © Omroep Gelderland
DRIEL - Veerbazen, oevergemeenten en de provincie moeten er alles aan doen om de 49 Gelderse veerponten ook na 2024 in de vaart te houden. Die oproep doen de besturen achter de Gelderse ponten, verenigd in de Vrienden van de Veerponten. De provincie trekt in 2024 de stekker uit het Verenfonds, waarmee de ondersteuning van de veerdiensten wegvalt.
"De veerdiensten in Gelderland vormen een onmisbare schakel als het gaat om duurzame regionale bereikbaarheid en mobiliteit, behoud van de leefbaarheid en versterking van recreatie en toerisme in Gelderland als Nederlands aantrekkelijkste fiets- en wandelprovincie", zegt Eef Meijerman, voorzitter van de Vrienden van de Veerponten.
"Nu nog bieden deze veren aan forenzen, scholieren en andere inwoners de kortste verbinding over water. Milieuvriendelijk, goed voor leefbaarheid en gezondheid. Ook zorgen de ponten en pontjes voor een aantrekkelijk recreatief en toeristisch klimaat voor fietsers en wandelaars. Al deze gebruikers zullen als gevolg van het provinciale voornemen te maken krijgen met uitgeklede dienstregelingen of hogere tarieven", gaat hij verder.

'De kosten zijn alleen maar toegenomen'

Voor bijna de helft van de 49 veren over de rivieren in Gelderland dreigt volgens Meijerman met ingang van 2024 een forse verslechtering in de financiering door de provincie. "De financiering dreigt op te drogen. Maar de kosten zijn alleen maar toegenomen onder meer door hoge brandstofprijzen. Ook hebben de ponten stilgelegen door extreem laag water dit jaar en extreem hoog water vorig jaar."
De veren zijn belangrijk als varende bruggen en moeten betaalbaar blijven, aldus de besturen van de veerponten. "Wij vinden dat geen overheid zich mag terugtrekken. Nu het rijk een reeks nieuwe ambities heeft rond duurzame mobiliteit, gezondheid, lokale economie en leefbaarheid zou deze de ponten weer meer moeten ondersteunen", aldus Meijerman.