Gelderse Vallei

Straks boven jouw huis? 'Actie nodig tegen laagvliegroutes'

Klaas Wagenaar strijdt tegen de geplande laagvliegroute voor Schiphol
Klaas Wagenaar strijdt tegen de geplande laagvliegroute voor Schiphol © Omroep Gelderland
WAGENINGEN - Gelderlanders die wonen onder de nieuw geplande aanvliegroutes naar Schiphol zijn er nog behoorlijk stilletjes onder, voor wat hen aan overlast te wachten staat. Daarop wijst Wageninger Klaas Wagenaar.
“Het scenario dat er dagelijks zo’n 120 vliegtuigen op twee kilometer hoogte over Gelderse en Utrechtse daken vliegen is zeker geen gelopen race. Veel burgers denken dat ze niets kunnen doen, maar met maatschappelijke verontwaardiging en oordelen van rechters gaan we ons verzetten.”
Wagenaar strijdt al vier jaar tegen de komst van laagvliegroutes bij Lelystad Airport, als penningmeester van de burgerbeweging Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL). En met succes, want door gerechtelijke uitspraken is het vliegveld nog altijd gesloten.

'Dit ga je merken'

Met het recente nieuws dat er boven Oost-Nederland mogelijk nog een nieuwe laagvliegroute bijkomt, heeft Wagenaar er een dossier bij. Ook voor de laagvliegroutes moeten burgers hun bezwaren laten horen, vindt hij.
“Als de Luchtruimherziening doorgaat, dan treft het ontzettend veel mensen in Gelderland en Utrecht. Want dagelijks 120 laagvliegende vliegtuigen op zo’n twee kilometer hoogte ga je merken aan geluidsoverlast. Daarnaast word je extra blootgesteld aan de uitstoot van fijnstof en ultrafijnstof.”
Wil je weten hoeveel decibel een vliegtuig produceert terwijl hij bij jou overvliegt? Dan adviseert Wagenaar om de app 'Explane' te downloaden in de App Store of Google Play. Een andere tip van Wagenaar is de website https://flighttracking.casper.aero/ams/ "Daar kan je gedetailleerd zien hoeveel vliegtuigen er bij jou in een dag zijn overgevlogen."
In het groen de aankomstvluchten voor Schiphol gedurende 24 uur, in het blauw de vertrekkende vluchten.
In het groen de aankomstvluchten voor Schiphol gedurende 24 uur, in het blauw de vertrekkende vluchten. © https://flighttracking.casper.aero/ams/

Verbouwereerd

Wagenaar is verbouwereerd door de recente plannen van het ministerie van I&W: “Ons land ligt plat door alle problemen rondom stikstof, en Schiphol gaat als een van de allergrootste piekbelasters verder uitbreiden door een nieuwe laagvliegroute over Oost-Nederland aan te leggen."
Hij roept burgers en provinciale en lokale politici op in actie te komen. “Laat je bijpraten op informatieavonden die we binnenkort gaan organiseren. Kom naar demonstraties tegen Schiphol en laat je horen via sociale media. En wil je weten wat je te wachten staat, dan adviseer ik om richting Heiloo of Almere te gaan. Daar vliegen ze ongeveer ook op twee kilometer hoogte.”
Als de laagvliegroute doorgaat dan komt deze hoogstwaarschijnlijk over de gemeente Ede te liggen. In een reactie laat de gemeente weten nog geen standpunt te hebben ingenomen. “Vorig jaar hebben we een zienswijze ingediend bij het ministerie van I&W”, aldus een beleidsadviseur van de gemeente. “Helaas weten we niet waar we aan toe zijn omdat er nog te veel onduidelijkheid over is. Donderdag 17 november gaat onze wethouder Peter de Pater naar een informatiebijeenkomst van het ministerie van I&W. Wellicht krijgen we dan meer te horen. Mocht het nadelig zijn dan zullen we expertise inhuren met de gemeenten in Regio Food Valley.”

'Grote groep bezorgden houdt zich te stil'

Toch verwacht Wagenaar dat het bij een kleine groep burgers blijft die zich actief uitspreekt tegen de komst van de geplande laagvliegroute. “Maar hun mening wordt wel gedeeld door een hele grote groep die zich stilhoudt. Ze voeren het argument aan dat ze vinden niks te mogen zeggen omdat ze zelf vliegen. En een deel voert het argument dat ze toch niks kunnen doen tegen beslissingen van de overheid. Dat laatste stadium ben ik inmiddels gepasseerd.”
Met experts en advocaten heeft SATL al meerdere WOO-verzoeken ingediend bij het ministerie van I&W. "Maar ondanks dwangsommen van de rechter weigert het ministerie de opgevraagde documenten vrij te geven. Ze zitten inmiddels aan het maximale bedrag van de dwangsom, maar tot op heden heb ik als penningmeester nog geen geld gezien. Wat hebben ze te verbergen?"

Stikstofstrijder Vollenbroek

Burgerbeweging SATL volgt met belangstelling de juridische aanpak van milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB) van de Nijmeegse stikstofstrijder Johan Vollenbroek. “We willen intensiever samenwerken om te bewerkstelligen dat ook het Rijk en Schiphol zich ook aan de wet houden. Zo mag Schiphol eigenlijk maar 250 duizend vluchten per jaar uitvoeren, maar zitten ze nu op het dubbele. Met de nieuwe laagvliegroute willen ze straks toe naar 800 duizend vluchten per jaar. Onvoorstelbaar."
In een reactie laat Vollenbroek weten dat hij bij de rechter gaat handhaven op de historische rechten van 250 duizend vluchten per jaar. De laagvliegroute ziet hij als 'wishful thinking' van minister Mark Harbers. "We hebben naast een stikstofcrisis ook te maken met een klimaatcrisis. Heeft die minister meel in zijn hoofd? Ik snap er niets van. Als ik de provincie Gelderland was zou ik dwars voor dit plan gaan liggen. Welk doel dient deze geplande laagvliegroute? De internationale overstappers op Schiphol of je eigen burgers? De laagvliegroute zou echt een ramp zijn voor Gelderland en Utrecht."
Schiphol is een van de grootste piekbelasters van stikstof in Nederland. Toch meet het ministerie van I&W de uitstoot maar tot een hoogte van 900 meter. “Daarboven zit een dikke luchtlaag waardoor stikstof vertraagd neerdaalt op aarde”, legt Wagenaar uit. “Door luchtstromingen kan het zijn dat de stikstof van vliegtuigen neerdaalt in onze buurlanden. En dat is voor Schiphol en I&W reden om het niet mee te rekenen. Maar het daalt natuurlijk gewoon neer. Volgens een recent rapport van de TU Delft wordt 90 procent van de daadwerkelijke stikstofuitstoot van Schiphol nu niet meeberekend.”

Zie ook: