Gelderse Vallei

Zorgen om nieuwe vliegroute boven Gelderland

Verontwaardiging over nieuwe vliegroute boven Gelderland
Verontwaardiging over nieuwe vliegroute boven Gelderland © ANP
WAGENINGEN - Boven Gelderland komt mogelijk een nieuw zogenoemd naderingspunt voor passagiers- en vrachttoestellen. Dat betekent dat er de komende jaren fors meer landend vliegverkeer boven onze provincie komt. Reden tot zorg, vinden meerdere inwoners.
Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet de precieze locatie nog worden bepaald, maar komt het naderingspunt hoogstwaarschijnlijk boven het zuidwesten van Gelderland of het zuidoosten van de provincie Utrecht. Dit moet volgens het ministerie leiden tot minder geluidshinder op de grond, minder uitstoot van schadelijke stoffen zoals CO2 en stikstof en kortere en duurzamere vliegrouters waarbij minder brandstof wordt gebruikt.

'120 vliegtuigen per dag'

Klaas Wagenaar, lid van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL), heeft hier zijn bedenkingen bij. "De minister houdt alles in het vage. Maar het lijkt erop dat het naderingspunt tussen Rhenen en Scherpenzeel komt, op 2,1 kilometer hoogte. En dan gaat het om 120 vliegtuigen per dag. Bij Wageningen zitten ze dan op 2,2 kilometer hoogte. In verband met Lelystad Airport hebben we een belevingsvlucht gehad op 2,8 kilometer hoogte. Daar schrok iedereen van", verwijst hij naar de verwachte geluidsoverlast.
"Tot 2 kilometer hoogte mag er vrij worden gevlogen. En er moeten bochten worden gevlogen om Natura 2000-gebieden", zet Wagenaar vraagtekens bij de kortere vliegroutes. "Provinciale Staten moet wakker worden en harder eisen stellen aan wat er gebeurt in ons luchtruim."

'Route vanaf 2025'

Volgens Wagenaar is nog veel onduidelijk: "De route zou in 2025 gebruikt moeten worden, maar er zijn nog niet de juiste papieren. Zo zijn er nog geen natuurvergunningen."
Wagenaar is tegenstander van de komst van Lelystad Airport vanwege de overlast die de komst van dit vliegveld met zich mee zou brengen. Dat geldt ook voor Leon Adegeest, voorzitter van SATL, en Jaap Kloosterziel van Stichting Red de Veluwe. Ook zij zijn verontwaardigd over de luchtruimherziening. "Piloten mogen rustig zelf kiezen hoe ze vliegen boven 1800 meter", waarschuwt Kloosterziel. "Maar ik kan er nog weinig over zeggen, want de routes zijn nog niet concreet." Dat beaamt Adegeest. "Maar er wordt genoemd dat het naderingspunt boven Rhenen, Tiel of West Maas en Waal komt."