Gelderse Vallei / Arnhem en omstreken

Motorrijden soms gevaarlijk, maar dat rijbewijs krijg je niet zomaar

Een leerling krijgt motorrijles van een instructeur.
Een leerling krijgt motorrijles van een instructeur. © Spoedles.nl
EDE - De politie zegt nog niets over het ongeluk met een motorrijdster die les had en donderdag in Ede om het leven kwam. Wat er zich precies heeft afgespeeld is nog niet duidelijk. De vrouw was naar verluidt, na gezakt te zijn voor haar examen voertuigbeheersing (AVB), op weg naar Ede toen het gruwelijk mis ging. Het is dus wel eens gevaarlijk op de motor.
De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) heeft enkele jaren geleden het ministerie van Verkeer en Waterstaat verzocht een onderzoek te doen naar de oorzaak van motorongelukken. De uitkomst daarvan volgt in 2023. "We weten de toedracht vaak niet", zegt Arjan Everink van de KNMV in Arnhem.
"Motorrijders maken per gereden kilometer 25 tot 30 keer zoveel kans om te overlijden bij een ongeluk dan automobilisten", gaat hij verder. "Maar wij vinden motorrijden niet gevaarlijk. Je kunt wel gevaarlijk motorrijden."
Een motorrijder moet de regie in het verkeer nemen, vindt de KNMV-instructeur. "Wie niets met motorrijden heeft, ziet de motorrijder niet, je hebt ook geen band met motorrijders. Een automobilist heeft een band met automobilisten en let daarom op andere automobilisten. Dus moet de motorrijder daarop anticiperen."

Dubbel examen, en niet voor niets

En dus is een papiertje halen voor je motor niet zomaar gedaan. Voordat je een motorrijbewijs op zak hebt, moet je twee praktijkexamens met goed gevolg afleggen: het examen voertuigbeheersing (AVB) en het examen verkeersdeelneming (AVD).
Het examen voertuigbeheersing bestaat uit zeven oefeningen en daarvan moet je er vijf goed hebben. Arjan Everink van de KNMV legt uit: "Je mag die verrichtingen bij het examen allemaal een keer overdoen als het de eerste keer mislukt. Het examen op de openbare weg is hetzelfde als voor de auto. Maar dat examen mag je alleen afleggen als je hebt aangetoond dat je de motor beheerst."
Dat dubbele praktijkexamen AVB en AVD voor de motor is er niet voor niets, benadrukt Everink, die ook instructeur is. "In een lesauto zit de instructeur naast je. Die kan ingrijpen. Een rijinstructeur op een motor kan dat niet. Die kan hooguit gaan schreeuwen in zijn microfoon."
Wie zakt voor het praktijkexamen AVB mag, zo legt Everink van de KNMV uit, onder begeleiding van een instructeur de weg op en terug rijden naar de rijschool. "Hier ligt uiteraard wel een grote verantwoordelijkheid bij een instructeur. Die moet er eigenlijk van overtuigd zijn dat een kandidaat de eerste vaardigheden van sturen en remmen onder de knie heeft, voordat je onder begeleiding gaat rijden." Daarbij is het ook van belang dat instructeurs goed vastleggen, dat gebeurt op de zogenoemde instructievorderingenkaart, wat ze in de les hebben behandeld.

'Instructeur naar huis'

De vrouw van 56 uit Rhenen die donderdag verongelukte, reed dus vermoedelijk na te zijn gezakt voor haar AVB, terug naar Ede, waar de rijopleiding van de ANWB is gehuisvest en waar de vrouw les had. Daar ging het gruwelijk mis. De politie zegt niets over de toedracht, want die onderzoekt ze nog, zegt een woordvoerder. Een motorrijder die in een hachelijke situatie terechtkomt geeft soms gas, zeggen ingewijden tegen Omroep Gelderland.
De vrouw botste tegen een bedrijfspand in Ede. "Dit is tragisch en verschrikkelijk voor de partner en de nabestaanden van de leerling en ook voor de mensen die het hebben zien gebeuren", zegt Markus van Tol van de persdienst van de ANWB. Wat zich donderdagmorgen heeft afgespeeld kan hij niet zeggen. "Ik weet wel dat de instructeur in overleg met zijn leidinggevende naar huis is gegaan om alles te kunnen verwerken."