Arnhem en omstreken / Rijk van Nijmegen

Niet alle buschauffeurs in het streekvervoer staken (en dat zit zo)

Reizigers wachten op de bus van Breng in Nijmegen. Leden van de FNV staken.
Reizigers wachten op de bus van Breng in Nijmegen. Leden van de FNV staken. © Omroep Gelderland
ARNHEM - Drie dagen minder streekvervoer doordat leden van de FNV staken. Tot en met vrijdag is niet te zeggen welke bus wel rijdt en welke niet, dat ligt aan de chauffeur. Vervoersbedrijven adviseren voor vertrek de reisplanner te raadplegen. Doordat ook FNV-leden van Arriva in Limburg staken, rijden geen treinen tussen Nijmegen en Roermond, maar de Arrivatreinen in Gelderland rijden wel. Bussen rijden onregelmatig tussen Nijmegen en Limburg. In dit artikel gaan we nader in op de gevolgen van de staking.

Wordt er nu alweer gestaakt?

De stakingen begonnen eind mei al. Dat was toen ook een actie van de FNV, streekvervoerleden van het CNV staakten niet. Ze waren akkoord gegaan met de cao 2021-2022, FNV-leden niet. De chauffeurs in het streekvervoer, ook zij van de FNV, hebben een eenmalige uitkering van 400 euro bruto over het tweede half jaar van 2021 en een eenmalige uitkering van 800 euro bruto over het eerste half jaar van 2022 gekregen. Een cao is namelijk geldig voor iedereen die werkt in de sector waarvoor de cao geldt.

CNV-leden staken niet, die van FNV wel. Waarom?

"Wij hebben de cao ondertekend, nadat alle leden de gelegenheid hebben gehad hun stem uit te brengen. Staken is dus geen optie meer en dus roepen wij onze leden niet op tot het voeren van actie", zegt het CNV in een verklaring over de huidige driedaagse staking. De FNV heeft de cao 2021-2022 nooit ondertekend. De vakbond wil nu bovendien een loonsverhoging van 10 procent door de gestegen prijzen en een koopkrachtverbetering van 100 euro.

Wat vinden de vervoersbedrijven van het standpunt van de FNV?

Zij die actief zijn in Gelderland, dat zijn Arriva, Transdev (Connexxion, Breng) en Keolis, zijn verenigd in de vereniging werkgevers openbaar vervoer (VWOV). De VWOV zegt dat staken geen zin heeft. In een verklaring meldt ze: "De onderwerpen waar FNV voor wil staken moeten allemaal besproken worden aan de cao-tafel voor de cao voor 2023. Deze onderwerpen zijn niet met terugwerkende kracht realiseerbaar, op loon na. Afgelopen week hebben de werkgevers overeenstemming bereikt met vakbond CNV over een extra eenmalige uitkering van 1000 euro binnen de huidige cao 2021-2022. Juist om nu al een stap te zitten in verband met de inflatie. Deze uitkering krijgen FNV-leden ook uitgekeerd."

FNV staakt, het CNV niet, komt dit de VWOV goed uit?

Voor een antwoord op deze vraag legt de redactie haar oor te luisteren bij de Leidse hoogleraar sociaal recht Barend Barentsen. Volgens hem maken de verschillende standpunten het 'minder moeilijk' aan de onderhandelingstafel voor een werkgever. "Een verenigd front maakt meer indruk op een werkgeversorganisatie, dat doet meer pijn", zegt hij.

Is de FNV harder qua opstelling dan het CNV?

Barentsen: "Van oudsher wordt wel beweerd dat de FNV een tikkeltje radicaler is dan het CNV. Ik heb ook niet vaak gezien dat het CNV bij cao-onderhandelingen 'nee' zei en de FNV wel akkoord ging. Ik weet niet of de C van christelijk hier een rol speelt. Leden van het CNV zijn wel iets andere types dan FNV-leden. Maar vergis je niet: in de FNV zitten ook katholieken, vanuit de Abvakabo FNV, een vakbond die voortkwam uit een fusie van de Algemene Bond van Ambtenaren (ABVA) en de Katholieke Bond van Overheidspersoneel (KABO)."

Terug naar nu. Hoelang kan de FNV de stakingen volhouden?

Niet oneindig lang, zegt Barentsen. "Een rechter is vrij streng als er schade is voor het grote publiek. Als er maanden geen bussen zouden rijden, dan zou de rechter dat nooit toestaan."