Stedendriehoek

Tunnelmoot van 6000 ton op z'n plek geschoven: 'Ik sta versteld hoe ze dit voor elkaar krijgen'

De spoormoot werd 40 meter verschoven
De spoormoot werd 40 meter verschoven © Lammert Duerink
APELDOORN - Een betonnen bak van 6000 ton is vannacht in Apeldoorn op zijn plek geschoven. Het is hét huzarenstuk van een nieuwe spoortunnel aan de Laan van Osseveld. Niet eerder werd dit staaltje techniek in Nederland toegepast. “Ik sta versteld hoe ze dit voor elkaar krijgen.”
In vier uur tijd werd de tunnelmoot 40 meter verschoven. De kolossale betonnen constructie is het dragende deel waaroverheen straks treinen rijden. “We hebben hem naast de spoorbaan gebouwd en daarna erin geschoven”, blikt bouwmanager Gerrit Geertjes van ProRail terug op de succesvol uitgevoerde actie waarvoor eerst 12.000 kubieke meter meter grond afgegraven moest worden.
Via een metalen schuifbalk werd de tunnelmoot met luttele kilometers per uur op zijn plek geschoven. “Met vijzels die hem optillen en vooruit duwen. Net zoals een autokrik je auto omhoog krikt, is de spoormoot omhoog en horizontaal weg gekrikt”, legt Geertjes uit.

140 uur non-stop gewerkt

Vanwege de omvang was dit volgens ProRail de meest efficiënte en haalbare manier om de betonnen bak op zijn plek te krijgen. “Kleinere spoormoten worden er ook wel in gereden, maar deze was daar te groot voor”, zegt de bouwmanager. Aan de immense klus wordt 140 uur non-stop gewerkt.
Het hoogtepunt van de bouw ging gepaard met enige spanning. “Het grootste risico zat hem in de ondergrond. Die moet stabiel en voldoende draagkrachtig zijn om de tunnelbak te kunnen schuiven. We zijn wat plekken tegengekomen met veen. Dat hebben we eruit gehaald en gedicht met schoon zand.”
De Laan van Osseveld, een belangrijke verkeersader in Apeldoorn, is vijftien maanden afgesloten in verband met de werkzaamheden. In april moet de nieuwe spoortunnel klaar zijn. De tunnel, met een nieuwe vierbaansweg, belooft een betere verkeersdoorstroming.
Onder de nieuwe spoortunnel komt een vierbaansweg
Onder de nieuwe spoortunnel komt een vierbaansweg © Gemeente Apeldoorn
“Deze spoorwegovergang was onveilig en stond hoog op de prioriteitenlijst bij het ministerie, ProRail en de gemeente”, zegt projectmanager Michel Groenendijk van de gemeente Apeldoorn. Er waren flink wat verkeersopstoppingen. “Twintig minuten per uur was er filevorming voor een overweg die dicht was.”
De nieuwe spoortunnel lijkt omwonenden een verademing. Maar die moeten wel even door de zure appel heen bijten. De bouwwerkzaamheden zorgen voor maandenlange omleidingen en opstoppingen. “Het zou prachtig zijn als het verkeer hier weer doorstroomt”, beaamt buurtbewoonster Vanessa Gabriëlse, die uit haar slaap gehouden wordt door nachtelijke bouwwerkzaamheden .
Op een speciale tribune konden geïnteresseerden meekijken naar de langzaam schuivende tunnelmoot. Maar daar paste Gabriëlse voor. “Het was zwaar mistig vannacht. Er was weinig zicht denk ik”. De buurtbewoonster kwam daarom in de ochtend een kijkje nemen: “Uit pure nieuwsgierigheid”.

Drie uur eerder dan gepland

Apeldoorner Aad van Est was vroeg uit de veren om de laatste meters van de tunnelmoot te aanschouwen. Maar tevergeefs. Door een spoedig verloop op de bouwplaats, startte de hele operatie drie uur eerder dan gepland: al om 2.00 uur 's nachts. “Ik heb pech gehad.” Hij knikt met z'n hoofd richting de bouwplaats: “Ik sta versteld hoe ze dit voor elkaar krijgen.”
De tunnelmoot werd in vier uur op zijn plek geschoven
De tunnelmoot werd in vier uur op zijn plek geschoven © ProRail/Shane van Hattum, duckdev.nl