Achterhoek

Klanten geraakt door vertrek geliefde bakkerij: 'Ik ga het zo missen'

Vaste klanten brengen een laatste bezoekje aan bakkerij Kaspers.
Vaste klanten brengen een laatste bezoekje aan bakkerij Kaspers. © Omroep Gelderland
ZEDDAM - Het vertrek van bakkerij Kaspers uit het hart van Zeddam raakt de klanten. De bakker ziet zich door de torenhoge energieprijzen genoodzaakt de vestiging te sluiten; filialen in Doetinchem en Wehl kunnen wel openblijven. De sociale functie van de bakkerij gaat met de vestiging verloren, weten bakker én klant.
Een vrouw uit de buurt slaat deze dinsdag nog snel enkele broden in, want ze weet: morgen kan ze niet meer binnenlopen. "Ik vind het echt super jammer", zegt ze. "Ik was hier ieder weekend te vinden voor een lekker vers broodje. Dat ga ik echt missen. Maar goed, gelukkig hebben ze een alternatief gevonden met het bezorgen. Dus dan laat ik het voortaan gewoon bezorgen. Dan hebben we in het weekend toch lekker vers brood."

Alleen nog de supermarkt

Het baart de vrouw zorgen dat een lokale ondernemer, zoals haar bakkerij, de deuren moet sluiten vanwege de torenhoge energierekening. "Ik vind het heel sneu, voor heel Nederland. De ambachtelijke zaken moeten sluiten, wat betekent dat je alleen nog maar supermarkt, supermarkt, supermarkt krijgt. Dat vind ik jammer. De authenticiteit wordt weggehaald, het is spijtig dat het zo moet."
Een andere vrouw zegt dat het niet alleen bij de bakker blijft: ze ziet meer zaken in Zeddam verdwijnen. "Ik vind het heel jammer dat je in je eigen dorp niet meer naar de kapper kunt waar je graag bij komt, of naar de bakker kunt waar je lekker je eigen brood kunt halen en mensen ontmoet. Dat vind ik écht jammer, dat er zaken sluiten vanwege de energieprijzen. Of ik denk dat het goed komt? Nee, ik zie die zaken niet meer terugkomen. Ik ben wel blij dat ik nog online kan bestellen, zodat dat lekkere brood toch nog bij me thuiskomt."

Een brood van 9 euro

Esther Saalmink van Bakkerij Kaspers zegt dat haar man Rik Helmink en zij de hoge energiekosten simpelweg niet kunnen doorberekenen in een brood. "Dan wordt een brood echt 8 of 9 euro. Dat wordt wel geroepen vanuit de Tweede Kamer, dat de bakker de prijzen moet doorberekenen, maar dat hébben we al gedaan naar aanleiding van de gestegen grondstofkosten. Dat was al 12 tot 15 procent, afgelopen zomer. Als we nu de energiekosten nog moeten doorberekenen... dat is onmogelijk."
Ze helpt een meneer op leeftijd die brood komt kopen. "Laten jullie ons nou ook al in de steek?", zegt hij. "Tja, zo kun je het wel stellen, hè? Het is ook niet leuk. Ik snap jullie teleurstelling", reageert de bakkersvrouw begripvol. Een tweede klant in de zaak hoort het even aan en zegt dan: "Ik sta hier met tranen in de ogen, ik vind het heel erg." Ze wijst naar de andere medewerksters. "Ik ga hen ook heel erg missen."

Niet meer lopend of op de fiets

De vrouw wéét dat ze in plaats van in Zeddam haar brood ook in Doetinchem kan halen, van dezelfde bakker. "Maar dat is toch weer verder weg. Nu kunnen we het lopend doen of op het fietsje", sipt ze. De man die naast haar staat vult aan: "Toch fijn hè, even langskomen en een beetje kletsen. Da's wel anders dan het laten bezorgen. Maar ik wens jullie heel veel sterkte, hoor.
Saalmink zegt dat de medewerkers van de bakkerij de vaste gezichten in de zaak zullen missen. "We hebben vandaag afscheid genomen en dat is best wel triest, dat dat moet. Het had niet zo gehoeven. Ze zeggen dat het stikt van de bakkerijen en dat er best een paar om kunnen vallen. Misschien hebben ze daarin gelijk in Den Haag. Ik vind het een rare uitspraak. Het kan er bij mij niet in, ik denk dat het niet goed is voor om het ambacht los te laten."
Zo reageren de klanten dinsdag op de laatste dag:
Klanten verdrietig nu bakkerij in Zeddam sluit