Rivierengebied

Miljoenenproject Rijnbrug gaat misschien toch door (en zo zit dat)

Peperduur project 'de Rijnbrug', gaat misschien toch door
Peperduur project 'de Rijnbrug', gaat misschien toch door © SRC
RHENEN - Het project ging door, het was te duur, ging niet meer door en nu misschien toch weer wel. Hoe de Rijnbrug tussen Kesteren en Rhenen op de agenda kwam, er vanaf leek te gaan en er nu toch weer op staat.
"Toen die verbreding eindelijk een keer rondkwam, waren wij heel blij ja", zegt SGP’er Klaas Ruitenberg. In het provinciehuis in Arnhem is hij dan al jaren bezig om de Rijnbrug op de politieke agenda te krijgen en te houden. Op en rond de brug is het dagelijks filerijden. "Bedrijven gaan weg omdat ze geen zin hebben om steeds drie kwartier in de file te staan", zegt een ondernemer.
Al in 2011, inmiddels elf jaar geleden, wordt het eerste geld gereserveerd voor de aanpak. Het gaat dan om tien miljoen euro, zeven jaar later ligt er tachtig miljoen op tafel. Het plan: het verbreden van de Rijnbrug; er moeten twee keer twee rijstroken komen om het fileprobleem op te lossen.
In 2025 moet de brug klaar zijn, dat vindt de Gelderse politiek destijds te lang duren. Maar ze komen van een koude kermis thuis, want het gaat niet sneller. Het gaat juist langzamer, tot het hele traject bijna tot stilstand komt.
Er zijn echt geen gouden kranen toegevoegd
Christianne van der Wal, oud-gedeputeerde
De eerste scheuren in het plan verschijnen door de stikstofproblemen. Een rekenmethode die bij de brug wordt toegepast, ligt onder vuur. Een paar maanden later blijkt de Rijnbrug ook nog eens flink duurder uit te vallen. De begroting van zo’n 80 miljoen euro van de provincies is niet voldoende. Er is maar liefst 60 miljoen euro meer nodig. “Maar er zijn echt geen gouden kranen toegevoegd”, zegt de toenmalige gedeputeerde Christianne van der Wal.
Ze trekt uiteindelijk de stekker uit het project: de provincie ziet geen mogelijkheid om het gat in de begroting op te vullen. “De gereserveerde veertig miljoen leek te verdwijnen in cadeautjes voor de regio. Wij hebben ons er tijdens onderhandelingen hard voor gemaakt om dat voor de Rijnbrug te behouden”, legt Ruitenberg uit. Voor zijn partij is het een hard gelag dat de plannen sneuvelen.

'Onbetrouwbare overheid'

Ook in de omgeving zorgt het besluit voor boosheid. Tijdens een vergadering hebben insprekers het over een koude douche, ondernemers vinden de overheid onbetrouwbaar. "Alle ruimte om te ondernemen, maar je kunt er alleen niet komen", zegt Martin Ruiten van VNO*NCW, de grootste werkgeversorganisatie in ons land. De regio komt ook met een list: draai niet het hele project de nek om, maar kom met een taskforce. Knappe koppen die moeten nadenken over een alternatief.
Een lobbygroep wordt in het leven geroepen. "Gelderland maakt een keuze, dit wordt ons te veel. En dan zie je dat de politiek zich gaat roeren, geef het nog een kans: kom met een taskforce", vertelt oud-Kamerlid Remco Dijkstra. Hij wordt de voorzitter van die taskforce.

'De deur moet weer een beetje open'

Dijkstra krijgt twee opdrachten: ga in gesprek met de regio’s, bekijk de alternatieven en breng alles in kaart. En ga lobbyen in Den Haag. "We hadden ons huiswerk goed gedaan, we hadden een lobbydocument waar veel partijen achterstaan. En we hebben alle alternatieven heel serieus bekeken: maar uiteindelijk zie je dat de verbreding van de brug dé oplossing is", is het oordeel van Dijkstra.
Hij gaat de boer op. "Het benaderen van Kamerleden en het ministerie zelf. Wat je doet, waar je mee bezig bent. Met als doel: de deur moet niet dichtgesmeten worden, maar een beetje opengaan." Zijn boodschap: wij komen met 80 miljoen euro en alle neuzen staan dezelfde kant op. De rest van het geld moet uiteindelijk van het kabinet komen, is het idee.
Ook de SGP opent de lijn naar de Tweede Kamer. "En Helga Witjes (gedeputeerde, red.) heeft achter de schermen ook veel lobbywerk verricht."
Wat meespeelt is de extra huizen die in de regio gebouwd moeten worden. "En het verkeer staat nu al vast", concludeert gedeputeerde Witjes. "Die woningen kunnen niet gebouwd worden als de brug niet wordt aangepakt", is de lobby van Dijkstra.
Al het werk lijkt te lonen: deze week wordt een motie van de SGP en het CDA met ruime meerderheid aangenomen: de Kamer roept het kabinet op om te gaan kijken hoe de problemen moeten worden opgelost. "Ja, wij waren blij met het nieuws", zegt Witjes.

Blijdschap, maar geen champagne

Toch kan de champagne nog niet meteen worden ontkurkt. Over twee maanden moet duidelijk zijn of de Rijnbrug één van de projecten is die door het Rijk gaat worden opgepakt. "We bieden eind november nog een petitie aan. Dat is voor ons het sluitstuk", zegt Dijkstra.
Die petitie moet het laatste zetje zijn om ook het kabinet definitief over te halen. De provincies hebben ingezet op een totale begroting van 150 miljoen euro. Dat is tien miljoen euro meer dan uit de berekende kosten naar voren kwam. "We zetten nu in op 150 miljoen, om rekening te houden met de prijsstijgingen", zegt Witjes.
Of dat het maximale bedrag is? Eerder zei Witjes dat het project mogelijk nog duurder uitvalt. "Dat moeten we dan echt met elkaar gaan bespreken, dat weten we nu nog niet. Voor nu gaan we uit van 150 miljoen euro."
Het Rijnbrugproject ging door, was te duur, werd geschrapt en ligt nu dus weer op tafel. Eind november is duidelijk of het daar blijft of dat het toch weer in de prullenbak eindigt.