Gelderland

Werkt dat wel tegen hardrijders, overal in het dorp 30 kilometer per uur?

30_km_zone_bord
30_km_zone_bord © Omroep Gelderland
OOSTERHOUT - In Oosterhout (gemeente Overbetuwe) was deze week een 30 kilometer-actiedag. Daar is op twee straten na, elke straat een 30-kilometerstraat. Maar toch wordt er vaak nog te hard gereden. De vraag is dan al snel: werkt zo'n 30-kilometerzone wel?
De Tweede Kamer vindt al sinds 2020 dat de standaard snelheid binnen de bebouwde kom naar 30 kilometer per uur moet, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Er is vooral veel creativiteit en geld nodig om het goed voor elkaar te krijgen.
Steeds meer gemeenten gebruiken 30 kilometer-zones om woonwijken verkeersveiliger te maken. Maar volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen is alleen een bordje met '30' erop niet genoeg. "Dat helpt echt niet. Als het een bredere weg is blijven mensen toch harder rijden, want het beeld klopt niet met de aangegeven maximumsnelheid."

Drempels en versmallingen

Tertoolen benadrukt dat de betrokken wegen in elk geval ook aangepast moeten worden met bochten, drempels of versmallingen. Probleem daarbij is dan weer dat omwonenden, buslijnen of hulpdiensten vaak geen hoge drempels of smalle bochten willen.
"Dat zou je weer kunnen beperken door plateaus op kruisingen, strepen op de weg om die smaller te laten lijken en extra markeringen van de 30 kilometer-zone op de weg. Dan rijden auto's al wel een stuk langzamer en kunnen bussen en hulpdiensten hun ding doen", legt de verkeerspsycholoog uit.
Verkeersdeskundigen zijn er in elk geval van overtuigd dat de snelheidsverlaging eigenlijk alleen maar goed te realiseren is als weggebruikers ook daadwerkelijk meewerken.

'Nutteloze wet'

Wat vinden weggebruikers er eigenlijk van? Die vraag werd daarom ook op de Facebookpagina van Omroep Gelderland gesteld: "Vind jij dat er overal in de bebouwde kom maximaal 30 gereden moet worden?" Daar kwamen heel wat reacties op.
Hans vraagt zich af wat er gebeurt als mensen zich niet aan de 30 kilometer per uur houden: "Wie gaat dit handhaven?" Hij ziet het als een zoveelste regel zonder enig nut. Chelsey vult aan: "Ik denk dat het verstandig is dat men eens gaat handhaven op 30 kilometer per uur rijden in hofjes en woonerven."
Monique schrijft dat automobilisten niet altijd automatisch als schuldigen moeten worden aangewezen. "Laat de rest van het deelnemend verkeer ook eens wat beter opletten!"
Michelle denkt dat een maximale snelheid van 30 overal een beetje overdreven is, maar dat men zich in woonwijken wel gewoon aan die maximumsnelheid moet houden. "En sowieso zijn er mensen die rijden als debielen, en dan verwachten dat er 30 km/u gereden wordt. Ik denk ik dat het veel verschil gaat maken."
En Ewout vat eigenlijk mooi samen wat veel mensen lijken te vinden: "Alleen waar het echt handig is, zoals in smalle straten of op drukke punten. Elders waar het overzichtelijk is gewoon 50 km/u."