Achterhoek / Stedendriehoek

Theatergasten houden hand op de knip: 'Het wordt spannend'

Blijven theaterzalen leeg doordat Gelderlanders minder te besteden hebben? Foto ter illustratie.
Blijven theaterzalen leeg doordat Gelderlanders minder te besteden hebben? Foto ter illustratie. © ANP
DOETINCHEM - Theaters, podia en bioscopen zien dat bezoekers scherpe keuzes moeten maken in hun uitgaven en daardoor minder vaak een avondje uitgaan. Ze kampen met teruglopende bezoekersaantallen en dat baart hen ernstige zorgen. "Het wordt spannend", meent Charles Droste van het Amphion Theater uit Doetinchem.
In vergelijking met september 2018 zijn er 30 procent minder kaarten verkocht bij het Doetinchemse theater. En dat merken ze dubbel: "Wij missen inkomsten op die voorstellingen, maar ook op de horeca", stelt Droste.

Publiek voelt inflatie

"Het publiek is nog voorzichtig. Dat heeft niet met corona te maken. Het heeft veel meer te maken met dat ons publiek ziet dat de eigen stroom- en energierekening stijgt. Zij voelen ook de inflatie. Dat betekent minder uitjes", stelt de Droste.
Bij Orpheus in Apeldoorn zijn financiële tegenslagen voor de komende jaren ingecalculeerd, zegt directeur-bestuurder Mirjam Barendregt. "We doen het iets minder goed dan we het deden, maar we doen het beter dan we hadden gedacht. Mensen worden nu in hun portemonnee geraakt. Je kunt het geld maar een keer uitgeven, maar ik verwacht dat mensen juist ook baat hebben bij ontspanning."

'Niet geheel onlogisch'

"We zien wel dat mensen beter afwegen waar ze wel en niet naartoe gaan. Toch hebben we een goede verkoop", vertelt Roel Coppelmans van het Posttheater Arnhem. "Het is niet zo dat we door onze hoeven zakken."
Sinds de coronaperiode kampt Cinemajestic in Zutphen met minder bezoekers. Vooral de oudere bezoekers zijn niet teruggekomen, vertelt eigenaresse van de bioscoop Cynthia Marras: "We hebben niet echt een buffer kunnen opbouwen." Nu met de hoge prijzen neemt de onzekerheid toe.
Bij Stadschouwburg Nijmegen en Concertgebouw De Vereeniging is de stemming 'gematigd positief'. De kaartverkoop is vrijwel even hoog als jaren geleden, vertelt hoofd programma en publiek Maarten van Erp. "Er zijn natuurlijk wel een paar bedreigingen. Mensen gaan op een gegeven moment wellicht kiezen: minder uit eten, een concert minder, minder naar het theater. Niet geheel onlogisch, gezien de energiecrisis."

Bioscopen en podia

Ook bioscopen zien terugvallende bezoekersaantallen. Volgens voorzitter Boris van der Ham van NVBF weet het publiek grote titels nog steeds te vinden, maar kiest het publiek minder vaak voor de 'tweede optie'. "Je ziet dat mensen daar andere keuzes maken. Het is hollen of stilstaan. Tegelijkertijd vertrouwen we op de kracht van ons product. De bioscoop is nog een relatief goedkoop uitje en in de donkere dagen willen mensen er toch uit".
De voorzitter van de koepel voor bioscopen en filmhuizen wijst ook naar de hoge energietarieven voor de sector. "We zijn zeker niet zorgeloos, maar we vertrouwen op een mooie winter", besluit hij.
Ook ons publiek moet op de centjes letten.
Timos Krabben, woordvoerder Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties
"De hoge inflatie is iets waar we ons zeker zorgen over maken", vertelt Timos Krabben van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties. "Niet alleen doordat podia zelf met hoge kosten worden geconfronteerd. Ook omdat het publiek op de centjes moet letten. Die zorgen zijn er wel dat mensen minder te besteden hebben en waarschijnlijk dan zullen bezuinigen op bijvoorbeeld op een bezoek aan een podia."

Zie ook: