Achterhoek

Omwonende in verweer tegen afblazen spoortunnel in buitengebied Winterswijk

Op de plek van de voormalige spoorwegovergang staan nu hekken
Op de plek van de voormalige spoorwegovergang staan nu hekken © Omroep Gelderland
WOOLD - De gemeenteraad van Winterswijk had de belangen van omwonenden en recreanten beter moeten afwegen toen begin dit jaar werd besloten om geen tunnel aan te leggen onder de spoorwegovergang aan de Greversweg. Dat vindt omwonende en bezwaarmaker Dirk Willink die maandag tegen het besluit van de gemeenteraad in beroep kwam bij de commissie bezwaarschriften.
Winterswijk wilde in december 2020 maximaal drie ton bijdragen voor de aanleg van de tunnel, die dankzij medefinanciering van de provincie Gelderland en spoorwegbeheerder ProRail gerealiseerd zou worden. Totale kosten: 1,2 miljoen euro.
Er kwamen twee varianten van de tunnel op tafel: een met trap en fietsgoot en een variant met hellingbaan. Echter vielen beide uiteindelijk duurder uit, respectievelijk 1,7 en 2 miljoen euro door de toegenomen bouwkosten. Daarmee zou Winterswijk ruim twee ton extra moeten bijdragen om de aanleg van de tunnel te realiseren.

Streep door de aanleg van de tunnel

Het gemeentebestuur zette een maand later alsnog een streep door de aanleg van de tunnel, omdat de kosten voor de gemeente te hoog zouden oplopen.
Ook een meerderheid in de gemeenteraad had een paar weken later diezelfde mening en vond de hogere kosten niet verantwoord, afgezet tegen het aantal wandelaars en fietsers dat gebruikmaakt van de spoorwegovergang. Daarmee is de Greversweg nu opgedeeld in twee doodlopende wegen en kan het spoor niet meer worden overgestoken.
“Enkel omwille van financiële motieven heeft de raad alsnog besloten om de overweg Greversweg aan de openbaarheid te onttrekken en af te zien van de realisatie van een wandel/fietstunnel”, zegt de advocaat van Willink.
De bezwaarmaker heeft aan beide kanten van de spoorwegovergang gronden in eigendom. Door de afsluiting van de overweg moet hij nu 3,3 kilometer omrijden, terwijl hij daar met enige regelmaat noodzakelijke werkzaamheden moet uitvoeren.

'Bezwaren komen te laat'

De gemeente vindt dat Willink in 2020 in beroep had moeten gaan toen het besluit werd genomen om de overweg aan de openbaarheid te onttrekken. “Dat de tunnel er niet komt staat hier los van en is geen besluit waartegen men in beroep kan gaan”, legt een woordvoerder van de gemeente uit.
Volgens Willink heeft het besluit om destijds niet in beroep te gaan, te maken met de belofte die de gemeente deed over het realiseren van een fietstunnel. “Met die tunnel zou langzaam verkeer, zoals fietsers en wandelaars, alsnog het spoor kunnen passeren. Doordat de raad afzag van de realisatie van een tunnel is de overweg alsnog aan de openbaarheid onttrokken. "Dat noem ik geen betrouwbare overheid", benadrukt Willink.

Betere alternatieven

Daarnaast zijn volgens de bezwaarmaker verschillende gelijkwaardige alternatieven met minder bezwaren niet goed onderzocht. Zo zouden voor het beveiligen van de overweg met overwegbomen de kosten liggen op 520.00 euro en voor het plaatsen van een brug met trap en fietsgoot worden de kosten geschat op circa 550.000 euro.
“In deze laatste optie is de veiligheid net zo goed gewaarborgd als bij het volledig afsluiten van de overweg”, aldus de advocaat. “Willink is kort gezegd van mening dat de gemeenteraad deze gelijkwaardige alternatieven ten onrechte niet in ogenschouw heeft genomen.”
Volgens de gemeente is er wel degelijk onderzoek gedaan naar de alternatieven, maar heeft de gemeenteraad de afweging gemaakt om geen tunnel aan te leggen, omdat er te weinig gebruik van de spoorwegovergang wordt gemaakt.

Uitspraak verwacht over enkele weken

De commissie bezwaarschriften verwacht binnen zes weken een uitspraak te kunnen doen, waarna het college van burgemeester en wethouders een besluit moet nemen.