Stedendriehoek

‘Brokkelviaduct’ A1 mag worden gesloopt: 'Er was gewoon een prima alternatief'

Viaduct Hoog Burel over de A1 bij Apeldoorn.
Viaduct Hoog Burel over de A1 bij Apeldoorn. © Rijkswaterstaat
APELDOORN - De gemeente Apeldoorn mag het afbrokkelende viaduct Hoog Burel over de A1 sluiten in verband met werkzaamheden. Dat heeft de voorzieningenrechter woensdag bepaald. Tegenstanders betreuren de beslissing: "Er was gewoon een prima alternatief."
De soap rond het viaduct speelt al geruime tijd. In 2016 werd duidelijk dat de onderzijde van het viaduct kampte met betonschade. In 2017 sloot Rijkswaterstaat het viaduct Hoog Burel vervolgens af voor zwaar vrachtverkeer. Vervolgens werd besloten het viaduct na vijftig jaar te slopen en te vervangen door een nieuw viaduct op dezelfde locatie.
Flinke omrijdtijd voor omwonenden
De periode tussen de sloop van het oude viaduct en de opening van het nieuwe zou zes tot negen maanden in beslag nemen. Dat stuitte een grote groep inwoners van Apeldoorn, Radio Kootwijk en Hoog-Soeren tegen de borst. Ze berekenden dat ze dan geruime tijd 25 minuten zouden doen over een stuk dat ze normaal 10 minuten kost.
Ook zochten ze uit dat de omleidingsroutes een te groot effect zouden hebben op de kwetsbare natuur, omdat een omleiding zou betekenen dat er méér kilometers gereden moeten worden, en dus méér stikstof neerdaalt in de natuurlijke omgeving. Daarnaast spraken ze de vrees uit dat hulpdiensten bij calamiteiten niet op tijd aanwezig konden zijn.
Het viaduct boven de A1.
Het viaduct boven de A1. © Omroep Gelderland
Stichting Werkgroep voor Milieuzorg Apeldoorn (SWMA) stelde voor om een nieuw viaduct náást het bestaande viaduct te laten verrijzen, en daarna pas het oude viaduct te slopen - zoals oorspronkelijk de bedoeling was.

Succes in januari

Door alle bezwaren liep de sloop van het viaduct forse vertraging op. Rijkswaterstaat bleef op het punt van sloop en nieuwbouw, maar de belanghebbenden gaven zich niet gewonnen.
In januari van dit jaar boekte de groep succes, toen de voorzieningenrechter bepaalde dat de weg niet afgesloten mocht worden. In de ogen van de rechter had de gemeente onvoldoende onderzocht wat de effecten van de wegafsluiting op het natuurgebied zouden zijn. Daarmee werd wel afgewend dat de omleiding zou plaatsvinden tijdens het broedseizoen, de amfibieëntrek en het actieve seizoen van reptielen en het vliegend hert.
De gemeente Apeldoorn nam vorig najaar een verkeersbesluit voor de omleidingsroute. Daarbij werd, zegt de Stichting Werkgroep voor Milieuzorg Apeldoorn, onvoldoende rekening gehouden met de natuur. De buurt maakte zich bovendien zorgen over de veiligheid en financiële gevolgen. Alle betrokken partijen vroegen de voorzieningenrechter om het verkeersbesluit te schorsen, maar woensdag haalden ze bakzeil: Rijkswaterstaat mag verder werken.

'Er was een prima alternatief'

Volgens Chris Kamermans van de stichting heeft de rechter in de uitspraak de hele situatie rond Radio Kootwijk niet meegerekend. "Meerdere uitspraken van de Raad van State wijzen een andere richting op. De motivering voor de uitspraak volgt pas later, dus we weten het niet", zegt Kamermans.
"Per saldo is het kleine stukje Nederland dat beschermde natuur is, opnieuw de sluitpost bij een ontwikkeling zus of een ontwikkeling zo. Terwijl er gewoon een prima alternatief was", verwijst Kamermans naar de bouw van een nieuw viaduct náást het oude viaduct, gevolgd door sloop, zodat de omleiding onnodig zou zijn.

Meer stikstofneerslag

"De rechter moest alleen dit verkeersbesluit beoordelen, niet het alternatief. Per saldo wordt nu dus meer stikstofdepositie veroorzaakt en wel in het kerngebied van Natura2000. En zonder NBW-vergunning, want dat hoeft niet bij een verkeersbesluit", aldus Kamermans.
"Dat laatste was vermoedelijk waar het allemaal om draaide. Rijkswaterstaat wilde vermoedelijk geen NBW-vergunning aanvragen, terwijl dat de koninklijke weg was geweest. Daarmee was een hoop schade aan de natuur, maar ook aan het imago van de overheid als instantie die het natuurbelang verwaarloost voorkomen", gaat hij verder.
Nu de voorzieningenrechter het verzoek om de sloop te schorsen heeft afgewezen, kan Rijkswaterstaat beginnen aan de werkzaamheden aan het viaduct. De bedoeling is dat het viaduct tot 1 maart 2023 dicht blijft voor alle verkeer.

Zie ook: