Gelderse Vallei

Weg in nationaal park dicht om stikstof: heeft dat zin?

Het Otterlose Zand.
Het Otterlose Zand. © ANP
OTTERLO - Het Nationale Park De Hoge Veluwe heeft de De Wetweg door het park afgesloten voor auto's. Volgens het park is dat nodig om de kwaliteit van stuifzandgebied Het Otterlose Zand te herstellen. Door stikstofuitstoot en milieuvervuiling is dit beschermde gebied er niet best aan toe, meldt parkbeheerder Jakob Leidekker.
De Wetweg loopt van Jachthuis Sint Hubertus in het park naar Otterlo. Het was een van de laatste wegen in het natuurgebied waar auto's mochten rijden. Oudere bezoekers hebben nog geprobeerd om de afsluiting van de weg te voorkomen, omdat het park naar hun mening steeds minder toegankelijk wordt voor mensen die niet meer zo goed kunnen lopen of fietsen. Maar volgens parkbeheerder Leidekker doet een beslissing soms ‘pijn’. "Dat is dan even voor wat het is."

Biodiversiteit

Het Otterlose Zand is met 324 hectare een groot stuifzandgebied. De gevolgen van stikstof zijn er goed te merken. "Het zand groeit dicht met grove dennen en ongewenst mos. De biodiversiteit neemt af", zegt Leidekker. Een belangrijke oorzaak daarvan is verkeer, zegt hij. "Door de weg nu te sluiten, hopen we dat het bijdraagt aan het verbeteren van de natuur."
De natuur op het park knapt van deze maatregel niet veel op
Het nationale park neemt daarin, naar eigen zeggen, geen halve maatregelen. "We halen het asfalt van de weg er ook uit. Daarvoor hebben we geld ontvangen van het Rijk. Het fietspad dat langs de weg ligt blijft wel, net zoals dat de zandpaden in het gebied beschikbaar blijven voor wandelaars."

Symbolisch

Volgens ecoloog Wieger Wamelink, die verbonden is aan de universiteit van Wageningen, is het sluiten van de weg in het park vooral symbolisch. "Het lokale effect van de maatregel is heel klein, omdat het maar om een beperkt aantal auto’s gaat die dagelijks over de weg rijdt", vertelt hij. "De natuur op het park knapt van deze maatregel niet veel op, mede omdat uitstoot van auto’s wel duizenden kilometers verderop kan neerslaan."
"Maar", gaat hij verder, "het park wil wel wat aan de stikstofuitstoot doen, door een steentje bij te dragen. Als er meer van dit soort initiatieven volgen, kan dat wel degelijk een verschil maken, omdat het dan op veel grotere schaal is en er veel minder auto’s rijden."

'Schouders eronder'

Dat laatste benadrukt ook Jakob Leidekker. "We wijzen niet naar de schuldige van het stikstofprobleem. Maar we proberen onze schouders eronder te zetten en er wat aan te doen, met kleine en grote maatregelen."
Naast het sluiten van de weg, gaat het park ook nog andere plannen uitvoeren, om de natuur op het stuifzand te helpen. "We halen ook een aantal bomen en struiken weg", zegt Leidekker. "En we gaan kijken naar de bodemkwaliteit en het bodemleven. Hoe we dat kunnen verbeteren, staat centraal."