Achterhoek

Zo worden schoolkinderen gestimuleerd om op de fiets te komen

Coen (11) en Axel (11) gaan fanatiek van start
Coen (11) en Axel (11) gaan fanatiek van start © Basisschool De Haven
DOETINCHEM - Op vijf scholen in Gelderland is deze week een proeftraject gestart om basisschoolkinderen te stimuleren om lopend of op de fiets naar school te komen. Dit is niet alleen goed voor de gezondheid van de kinderen, maar vermindert ook het autoverkeer rondom de school en zorgt voor minder parkeerdruk.
De methode heet High-Five en loopt al ruim vier jaar in meerdere Vlaamse gemeentes, maar maakt nu met behulp van de provincie Gelderland en de betreffende gemeentes voor het eerst zijn intrede op basisscholen in Nederland.

Chaos en onveilige situaties

Marcia Liebrand, directeur van CBS de Haven in Doetinchem, was gelijk enthousiast over het project: "Onze school zit tegenover het Houtkamp College en Hotelvilla Ruimzicht waardoor we heel weinig parkeergelegenheid hebben. Wanneer veel ouders hun kinderen naar school brengen levert dit chaos en onveilige situaties op. We willen daarom heel graag dat de kinderen lopend of met de fiets naar school komen en deze methode helpt daar enorm bij."

'Fietsen is een avontuur'

Coen (11) en Axel (11) uit groep 8 verheugen zich er al op 'want je kan dingen winnen en dat is altijd leuk'. Ze kijken er vooral naar uit om een entreekaartje voor het zwembad en de bioscoop te winnen. Naast het verkrijgen van de beloningen zien ze nog meer voordelen van op de fiets gaan. "Als je in de auto zit en je komt langs een bekende kun je niet zo makkelijk een babbeltje maken," zegt Axel. Coen ziet fietsen meer als een uitje: "Je ziet elke keer nieuwe dingen en dat is voor mij altijd een avontuur!"

'Slim' polsbandje

Behalve in Doetinchem zijn verschillende basisscholen in Nijmegen, Aalten en Arnhem ook van de partij. Alle kinderen krijgen een ‘slim’ polsbandje waarmee ze High-Five palen kunnen scannen. De palen staan op strategische punten waar mensen met de auto niet kunnen komen. Door middel van het scannen kunnen de kinderen punten verdienen, die ze vervolgens weer kunnen inleveren voor prijzen. Denk aan een bioscoopticket, een ijsje bij de lokale ijsjesboer, een gadget voor op de fiets of een leuk uitje in de gemeente.

Superheld

Volgens Authier Degryse, projectcoördinator bij High-Five, is deze methode succesvol doordat ze naast een beloningssysteem ook een spel hebben ontwikkeld. "We hebben een online platform ontwikkeld waarin de school de punten kan bijhouden. Daarnaast hebben we een superheldmascotte met een eigen verhaal. Binnen dit verhaal kan de school met de kinderen en de punten opdrachten vervullen. Hierdoor blijven ze het hele jaar door gemotiveerd. De superheld gaat ook drie keer per jaar bij de scholen langs, daardoor komt het spel echt tot leven."
Goede resultaten in Vlaanderen
Het proeftraject loopt tot eind juni. Daarna zal geëvalueerd worden of de methode heeft geholpen en die ook op andere scholen in Nederland geïntroduceerd gaat worden. Degryse heeft goede hoop wanneer hij kijkt naar de resultaten in Vlaanderen: "Daar zien we dat 30 tot 60 procent meer gefietst wordt, en het bijzondere eraan is dat de grote impact niet alleen aan het begin is. Door het spel, de beloningen en de mascotte blijven kindjes gemotiveerd. Zelfs bij slecht weer zien we dat zeven keer zoveel kinderen op de fiets stappen dan in vorige jaren."