Gelderse Vallei

Station Ede-Wageningen precies tijdens staking weer open: 'Domper voor bouwvakkers'

Werkzaamheden aan station Ede-Wageningen.
Werkzaamheden aan station Ede-Wageningen. © ProRail/Stefan Verkerk
EDE - Ruim drie weken was er geen treinverkeer mogelijk tussen Arnhem en Utrecht. Reden: de grootschalige werkzaamheden voor het nieuwe treinstation Ede-Wageningen. Precies volgens planning werd het spoor woensdag vrijgegeven. Maar de bouwvakkers hadden niet gerekend op de staking van het NS-personeel.
“Het was wel een domper eigenlijk”, aldus bouwmanager Sander van Rijn van ProRail. “We hadden het liefst een volledige treinenloop gehad. Gelukkig reed de Valleilijn van Connexxion vanuit Amersfoort wel. Die hebben we vanmorgen met het projectteam ontvangen. Dat was alsnog een tjakka-moment voor het project.”
Om de reizigers te bedanken voor hun geduld en begrip tijdens de ’24-daagse’, wilde ProRail woensdagochtend fruit uitdelen op het station. “Door de staking van de NS stellen we dat nu uit tot donderdagochtend”, aldus een woordvoerder.

Metamorfose

Het spoor en de stationsomgeving van Ede-Wageningen heeft afgelopen periode een forse metamorfose ondergaan. 21 wissels zijn verwijderd en elf nieuwe wissels gelegd. Negen kilometer spoor is gesloopt en bijna acht kilometer nieuw spoor gebouwd. Ook heeft de aannemer een gedeelte van perron 1 en het dak op het huidige middenperron gesloopt.
Negen kilometer spoor is gesloopt en bijna acht kilometer nieuw spoor gebouwd.
Negen kilometer spoor is gesloopt en bijna acht kilometer nieuw spoor gebouwd. © ProRail/Stefan Verkerk
Maar het huzarenstuk van de werkzaamheden was het inschuiven van de nieuwe 8.000 ton zware reizigerstunnel aan de oostkant van het station. Op de bouwplaats naast het spoor is de tunnel in zo'n zes maanden tijd gebouwd. "In de buitendienststelling hebben we hem in twaalf uur tijd zestig meter opgeschoven", aldus bouwmanager Van Rijn. "Dat is nog niet zo vaak voorgekomen in Nederland."
De nieuwe tunnel is vele malen breder en hoger dan de oude reizigerstunnel. Van Rijn verwacht dat het veiligheidsgevoel van reizigers daardoor een stuk groter wordt. "De oude tunnel is maar zo'n vier meter breed, de nieuwe tunnel 15 meter. Er komen liften, roltrappen, brede trappen en er is volop verlichting. Het wordt echt een stuk beter dan wat het was."

Nieuwe werkzaamheden

Met de afronding van de 24-daagse zomerklus zijn de reizigers van en naar Ede-Wageningen nog niet vrij van overlast. In de eerste helft van 2023 starten twee nieuwe treinvrije perioden van vier dagen om de nieuwe perronkap van het nieuwe station in te hijsen.

Modern en duurzaam

Station Ede-Wageningen wordt compleet vernieuwd en ook het omliggende gebied wordt aangepakt. "Het nieuwe station wordt modern en duurzaam met goede voorzieningen", aldus ProRail. "Het station is straks klaar voor de toekomst met zonnepanelen op het stationsgebouw, moderne fietsenstallingen, een overzichtelijk busplein, en gelegen aan een stadspark." Het nieuwe station is naar verwachting in 2024 klaar. De stationsomgeving is naar verwachting in 2025 gereed.