Rivierengebied

Extra vrachtwagens op pad door laagwater: 'Dit kost ons veel geld'

Dit schip laat zien hoe laag het water staat.
Dit schip laat zien hoe laag het water staat. © Omroep Gelderland
TIEL - Het is al weken een doorn in het oog voor Gelderse bedrijven die aan de grote rivieren liggen: de lage waterstanden. Voor de aanvoer van grondstoffen zijn ze afhankelijk van schepen, maar die kunnen nu nog maar voor een derde worden gevuld. Om die reden worden extra schepen en vrachtwagens ingezet.
Voor ondernemers gaat dat flink in de papieren lopen. "Dat kost ons heel veel geld", meent Bart van Melick van Meteoor Beton uit Rheden. "We hebben veel meer schepen nodig, om de zelfde hoeveelheid te vervoeren. Schepen kunnen nemen nu maar een derde van de handel mee", legt de zegsman van Van Dalen Recycling uit Huissen uit.

'Per as'

Bij het bedrijf van Melick in Rheden kunnen ze helemaal geen schepen meer lossen. "We voeren alles per as aan", zegt de directeur in vakjargon. In een schip kunnen veel meer goederen worden vervoerd, dan in een vrachtwagen, vandaar dat de vrachtkosten stijgen. "Dat is niet plezierig, maar een gegeven".
Ook in Tiel bij Struyk Verwo Infra rijden de vrachtwagens met zand en grind af en aan, 'want als we dezelfde volumes willen transporteren, dan komen we schepen te kort', verklaart directeur Alfons van Woensel. "De situatie wordt heel spannend".
Problemen met vervoer over de rivieren
Het lage water is niet het enige probleem waar de ondernemers mee te maken hebben. Van Woensel: "Door het conflict in Oekraïne is de beschikbaarheid van schepen een probleem, want de kolentransporten hebben nu prioriteit. En de laatste weken worden ook schepen ingezet om graan te transporteren. Daarbovenop hebben we nog te maken met laag water".
Wat in het verleden vanzelfsprekend was: we kunnen leveren. Dat is niet meer.
Alfons van Woensel, directeur Struyk Verwo Infra
Wat ook knelt is het wereldwijde tekort aan grondstoffen. Al met al kan het infrabedrijf geen garanties meer geven aan klanten. "Wat in het verleden vanzelfsprekend was: we kunnen leveren. Dat is niet meer", concludeert Van Woensel.

Het ergste komt nog

Van Woensel: "Normaal gesproken zien we deze waterstanden later in jaar. Het bouwt op van de zomer tot het najaar". De ondernemer bereid zich dus voor op het ergste. "We moeten alles uit de kast halen", besluit hij.
Momenteel staat het waterpeil van de Rijn bij Lobith op 7,12 boven NAP. Een paar weken terug werd de laagste waterstand ooit gemeten, maar die is inmiddels weer licht gestegen door regenwater dat uit Duitsland komt. Dat is vooralsnog goed nieuws voor de scheepvaart dat gebruik maakt van de IJssel. Vorige week overwoog Rijkswaterstaat nog om eenrichtingsverkeer in te zetten, omdat de vaargeul te smal werd. Door de stijgende rijnaanvoer is dat nog niet nodig, meldde het ministerie.
Toch blijft het oppassen geblazen voor schippers. Afgelopen woensdag was een binnenvaartschip aan de grond gelopen in de Waal bij Nijmegen. Het schip was waarschijnlijk te zwaar beladen.

Zie ook: