Arnhem en omstreken / Liemers

Jan en Erik moeten flink omrijden, want hun pontje vaart niet

Veerpont van Olburgen naar Dieren vaart niet
Veerpont van Olburgen naar Dieren vaart niet © Omroep Gelderland
OLBURGEN - Vanwege het lage water is op heel veel plekken in onze provincie de pont uit de vaart. Zo ook die van Olburgen naar Dieren. Voor sommige dagelijkse gebruikers betekent dat tientallen minuten extra reistijd, soms wel een uur extra per dag.
Jan en Erik Baars gaan al jaren met de veerpont naar hun bedrijf, Rijkaart elektrotechniek in Arnhem. Dat doen ze normaal gesproken met de pont 'Steeds voorwaarts' die van Olburgen naar Dieren vaart. Nu de veerpont uit de vaart is, rijden ze om en dat betekent soms aansluiten in de file.
“Pont uit de vaart, dat bord zien we niet graag”, zegt Jan. "Normaal rijd ik er twintig minuten over, maar nu moet ik 45 minuten rijden naar mijn werk."
Bekijk hier hoe de pont nu in de IJssel ligt:
Veerpont van Olburgen naar Dieren vaart niet
Normaal kom je over een dijkje van zo’n 400 meter aanrijden bij de veerstoep, waar ’s ochtends al een heel aantal mensen staan te wachten tot ze over gezet worden. Dat is er voorlopig dus niet bij. “Ik heb het water nog nooit zo laag zien staan”, zegt Erik tegen Jan. “Nee, ik ook niet.”

Financiële gevolgen

Veerponteigenaar Roland Janssen wel. ”In 2018 stond het water hier nog lager. Toen lagen we er ook uit, maar dat was in november. Toeristen hebben daar toen weinig van gemerkt, maar nu wel. Dit heeft voor het dorp en de omgeving financiële gevolgen."
De pont vervoert veel toeristen naar beide dorpen en is een aansluiting naar de kernen. Nu dit er niet is, moeten mensen ver omfietsen. Van die mensen kiest een groot deel toch een andere route met als gevolg dat de ondernemers in het dorp inkomsten mislopen. Ook het vakantiepark aan Olburgse zijde mist aansluiting, waardoor mensen veel verder moeten voor boodschappen.

'Mag geen maanden duren'

De veerpont is in de lengterichting van de IJssel gelegd, zodat schepen er geen last van hebben en de vaargeul zijn maximale breedte behoud. Ruimte die nu nodig is door het lage water. De beroepsvaart mag nog maar tot 1,60 meter diep laden. Dat betekent dat ze veel minder kunnen vervoeren, maar anders lopen ze hier vast in de rivier. “Dit kan twee of drie weken duren, maar het kunnen er geen maanden zijn want dan komen we in financiële problemen”, zegt Janssen.