Rivierengebied

Tribunes bij spoorwerkzaamheden voor deze bijzondere machine

Mensen kijken vanaf de tribune toe hoe de machine aan het werk is.
Mensen kijken vanaf de tribune toe hoe de machine aan het werk is. © Stefan Verkerk/ProRail
GELDERMALSEN - Reizigers hebben vooral veel overlast van de spoorwerkzaamheden tussen Geldermalsen en Utrecht. Maar echte treinliefhebbers konden de afgelopen periode juist hun hart ophalen bij de vernieuwing van het spoor. Een heel bijzondere trein reed daar: een rijdende fabriek van 1,2 kilometer, genaamd PM1000-URM.
Deze indrukwekkende trein heeft de baanstabiliteit verbeterd. De grond onder het huidige spoor is daar vervangen door een laag dat geen water doorlaat. Het is zo aangelegd dat regenwater beter wordt afgevoerd naar de zijkanten. De aannemer die verantwoordelijk is voor die klus - Swietelsky - zette daarbij de PM1000-URM in.

Rijdende fabriek

Het is best bijzonder dat deze rijdende fabriek is ingezet, het was namelijk pas de derde keer dat die trein in Nederland aan het werk is. Deze werktrein haalde het spoor weg, vernieuwde de eronder en legde het spoor vervolgens weer op zijn plek.
De machine zeeft de oude ondergrond, maakt het schoon en kan het ook weer hergebruiken. Nieuwe grond wordt aan de achterkant in karretjes aangevoerd en door de machine direct onder het spoor gelegd. In totaal zijn er dag en nacht zo'n 25 mensen bezig om de machine te laten draaien.

Speciale tribunes

Voor mensen die deze machine graag in levende lijve wilden aanschouwen heeft ProRail speciale tribunes neergezet. "Daar hebben veel mensen gebruik van gemaakt", zegt woordvoerder Jacqueline Toonen van ProRail.
Inmiddels is de speciale trein klaar met de werkzaamheden. Komende zaterdagochtend rijden de treinen zoals het er nu uitziet weer volgens de dienstregeling, zegt Toonen. De werkzaamheden duren in zijn totaliteit van 14 juli tot en met vrijdag 5 augustus.
Bekijk hier hoe deze speciale trein de werkzaamheden uitvoert: