Gelderland

Op naar de camping: hier loopt het sowieso vast op Zwarte Zaterdag

Vakantieverkeer op de Route du Soleil in Frankrijk.
Vakantieverkeer op de Route du Soleil in Frankrijk. © ANP
Talloze vakantiegangers die zich, veelal via dezelfde routes, over heet asfalt een weg banen naar Zuid-Europa: de drukte op de wegen zwelt deze dagen aan. Wie op autovakantie naar het buitenland gaat, moet in deze periode ernstig rekening houden met oponthoud. Waar zitten de knelpunten en hoe kom je heelhuids aan op de camping?
De laatste zaterdag van juli en de eerste van augustus zijn dit jaar de twee Zwarte Zaterdagen. De verkeersdrukte op de Europese wegen bereikt op deze dagen een absoluut toppunt. De oorzaak ligt in het feit dat op veel vakantieparken in Zuid-Frankrijk een accommodatie uitsluitend van zaterdag tot zaterdag gehuurd kan worden. Zaterdag is zo de dag geworden waarop vakantiegangers en masse op pad zijn.

Drukker bij Eindhoven

Wie op één van de Zwarte Zaterdagen vanuit onze provincie op reis gaat naar het zuiden, moet erop rekenen dat het vanaf Eindhoven al drukker wordt op de weg. "Ter hoogte van Eindhoven zijn werkzaamheden. Je kunt daar van minder rijstroken gebruik maken. Bovendien zijn die rijstroken smaller", legt manager verkeersinformatie Arnoud Broekhuis van de ANWB uit.
Eenmaal voorbij Eindhoven hangt de ernst van je vertraging af van de richting die je opgaat. De populairste vakantiebestemmingen brengen ieder hun eigen knelpunten mee.
Drukte op de Boulevard Périphérique, de ringweg rond Parijs.
Drukte op de Boulevard Périphérique, de ringweg rond Parijs. © ANP

Frankrijk

Wie naar Zuid-Frankrijk vertrekt, reist in principe via Parijs. "Vanaf daar wordt het drukker en drukker", zegt Broekhuis. "Dat komt niet alleen door de stroom Nederlanders, maar ook door de Parijzenaars die in augustus vakantie hebben en dan zelf vertrekken uit de stad. Je hebt vanaf daar grofweg twee drukke aders: de één leidt naar Marseille, de ander naar Bordeaux."

Italië

"Een berucht knelpunt richting Italië is de Gotthardtunnel in Zwitserland. Moet je daar doorheen, dan moet je op Zwarte Zaterdagen rekening houden met anderhalf tot twee uur vertraging", voorziet Broekhuis. "Ga je via Zuid-Duitsland en Oostenrijk naar Italië, dan is de Brenner Autobahn het knelpunt. Dat is de route die vaak gebruikt wordt voor een eindbestemming als het Gardameer of Verona. We verwachten daar véél vakantiegangers."
Waarom 'Zwarte Zaterdag'?
In Frankrijk gebruikt de verkeersdienst kleurcodes om de drukte aan te geven, net zoals dat gebeurt voor weersomstandigheden. Samedi noir, oftewel Zwarte Zaterdag, is de overtreffende trap van die kleuren: de wegen lopen dan zó vol, dat je zo goed als zeker bent van vertraging. De ANWB rekent erop dat op de beide Zwarte Zaterdagen de files op bijvoorbeeld de Franse wegen oplopen tot liefst duizend kilometer - of meer.

Oostenrijk en Zwitserland

Wat voor Italië geldt, geldt ook voor de Alpenlanden. "Voor die landen zal het vooral onder Frankfurt druk worden", waarschuwt Broekhuis. "Je krijgt daar te maken met zowel vertrekkend als terugkerend verkeer, wat oponthoud kan opleveren."

Oost-Europa

Populaire vakantielanden als Frankrijk en Italië hebben inmiddels concurrentie te duchten van Oost-Europese bestemmingen als Slovenië en Kroatië, zegt Broekhuis. "Vakantiegangers die die kant op rijden, ondervinden problemen bij de A10, van knooppunt Salzburg naar Villach in Karinthië in Oostenrijk. Er zijn op die route meerdere tunnels die oponthoud kunnen veroorzaken, met name de Karawankentunnel op de grens van Oostenrijk en Slovenië. De wachttijd daar wordt vergelijkbaar met die bij de Gotthardtunnel."
File op de A10 richting Slovenië.
File op de A10 richting Slovenië. © ANP

Noord-Europa

Niet iedereen brengt zijn vakantie door in zonnig Zuid-Europa. De ANWB ziet ook een toestroom richting Denemarken, Noorwegen en Zweden. "Die landen worden populairder als bestemming", zegt manager verkeersinformatie Arnoud Broekhuis. "De bottleneck zit 'm bij Hamburg, waar je door de smalle Elbtunnel moet. Dat levert ieder jaar weer grote problemen op."
Veel mensen rijden maar eens per jaar deze enorme afstanden: denk aan je rust en denk aan je medepassagiers
Arnoud Broekhuis, manager verkeersinformatie bij de ANWB
Het mag duidelijk zijn: naar zo'n beetje iedere bestemming kun je deze weken rekenen op vertraging onderweg. Door goed voorbereid te zijn, kun je eventuele problemen goed managen, zegt Broekhuis. Kies je vertrektijd zorgvuldig, zorg voor voldoende eten en drinken aan boord en ga niet 'jakkeren', waarschuwt hij.
"Autorijden is inspannend. Ga eens een complete werkdag geconcentreerd autorijden: dan wordt er heel wat van je gevraagd. Veel mensen rijden maar eens per jaar zulke enorme afstanden. Maak van de reis zelf een vakantiedag, denk aan je rust en denk aan je medepassagiers", raadt Broekhuis aan. "Vroeger was de slogan twee uur rijden, een kwartier rust. Ik vind zo'n rustperiode best kort, bijna een tankstop. Het mag best langer."
Een gezin laadt de auto vol voor vertrek naar vakantie.
Een gezin laadt de auto vol voor vertrek naar vakantie. © ANP, ter illustratie

Hoe laat van huis?

Veel vakantiegangers vertrekken 's morgens vroeg richting hun bestemming, maar is dat ook verstandig? Nee, zegt Broekhuis. "Ga op Zwarte Zaterdag niet in de nacht of vroege ochtend rijden, om 5.00 uur of 6.00 uur. Wanneer je dan bij bijvoorbeeld Parijs bent, rijd je achter het Franse vakantieverkeer aan. Ga liever pas om 10.00 uur of 11.00 uur van huis, dan kun je beter doorrijden."

Eet, drink en tank regelmatig

Voldoende proviand aan boord is van groot belang op weg naar de eindbestemming. De temperatuur kan onderweg flink oplopen en dan is niets vervelender dan te weinig water of eten voor handen hebben. En, voegt Broekhuis toe, ga niet het gevecht aan met je brandstof. "Rijd niet door tot je in je reserve zit, maar tank regelmatig. Je weet niet of je ergens nog een tijd stil zult staan."