Rijk van Nijmegen

Dichte sluis Weurt heeft grote gevolgen voor schipper Henry

Henry Mooren bij zijn schip
Henry Mooren bij zijn schip © Omroep Gelderland
WEURT - Een verkeersinfarct op het water. Dat is mogelijk nu de sluis bij Weurt vanwege een technisch mankement en een lage waterstand niet meer opengaat. De sluis is voor de binnenvaart één van de belangrijkste knooppunten. En dat heeft grote gevolgen.
Schipper Henry Mooren ligt met zijn schip de 'Spes Nova' voor de sluis bij Weurt. Door die dichte sluis moet hij soms wel80 tot 100 kilometer omvaren. "We hebben geen kanaal meer in het oosten van Nederland tussen de Maas en de Waal."
En dat heeft grote gevolgen. "Langer varen, meer kosten, personeelsindeling veranderen. Dat soort dingen hebben enorme consequenties voor de hele logistiek", aldus Mooren.
Hij ziet dat andere bedrijven worstelen met de logistieke operatie om alles op tijd van A naar B te krijgen. Het komt volgens Mooren dan ook wel eens voor dat bedrijven vrachtwagens laten rijden in plaats van binnenvaartschepen te gebruiken. Hij vraagt zich af: "Kunnen wij nog wel klanten motiveren om van onze vaarwegen en schepen gebruik te maken?"

'Slecht onderhoud'

Het probleem bij de sluis in Weurt had volgens Henry voorkomen kunnen worden. "Het komt door slecht en te laat onderhoud. Het laten gebeuren. Terwijl er een beleid moet zijn van betrouwbaarheid, robuustheid, opbouwen en bijhouden. En dat wordt te weinig gedaan."
Volgens de schipper heeft dat beleid te maken met bezuinigingen door de overheid en keuzes die landelijk worden gemaakt.
Henry moet soms wel 80 tot 100 km omvaren
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat Oost-Nederland laat weten dat de werkzaamheden aan de sluis gepland zijn en van tijdelijke aard zijn. De sluis is tot in ieder geval eind augustus gesloten. Hoeveel de werkzaamheden gaan kosten is nog niet bekend.
Op de website van Rijkswaterstaat valt te lezen: "Sinds medio vorige eeuw is in hoog tempo een groot deel van deze infrastructuur aangelegd. Diezelfde infrastructuur raakt op leeftijd en wordt door de toename van het verkeer in de loop der jaren steeds intensiever gebruikt. Het einde van de technische levensduur van een groot aantal bruggen, tunnels, viaducten en sluizen is in zicht."

'Meer werk dan budget'

"Er ligt simpelweg meer werk dan er budget is. Daarom moet het werk geprioriteerd worden en verschuiven we sommige werkzaamheden in de planning. Dit betekent ook dat als iets kapot gaat, we terughoudend moeten zijn met het uitvoeren van herstelwerkzaamheden."