Arnhem en omstreken

Meer mensen met het ov? 'Geef korting bij tonen van kenteken'

Er zijn grote zorgen over de toekomst van het ov.
Er zijn grote zorgen over de toekomst van het ov. © ANP
ARNHEM - Er zijn grote problemen in het Gelderse openbaar vervoer. De opbrengsten zijn niet hoog genoeg en de kosten lopen op. De provincie heeft uitgerekend dat er per jaar 25 miljoen euro bij moet om de bussen en treinen te laten rijden. Als dat niet gebeurt moeten er lijnen worden geschrapt. En dus klinken er vernieuwende ideeën.
De gevolgen van de coronamaatregelen zijn in de trein en bus nog steeds merkbaar. Niet alle reizigers zijn teruggekeerd. Tegelijkertijd nemen de kosten toe. "De kosten zijn gigantisch gestegen, de brandstofprijzen rijzen de pan uit, het personeel en de bussen zijn duurder geworden. We hebben minder inkomsten en meer uitgaven: daardoor staat het openbaar vervoer onder druk", schetst gedeputeerde Jan van der Meer het beeld.
Hij hoopt in eerste instantie op het geld van het Rijk. Staatssecretaris Vivianne Heijnen kwam onlangs met een vangnet voor 150 miljoen euro. "Dat is absoluut onvoldoende. Dat hebben we ook namens alle provincies laten weten. We hebben landelijk minstens 500 miljoen euro nodig."

'Kom met iets ludieks'

Een centenkwestie dus. Reizigersorganisatie Rover vindt dat er wel heel veel wordt gekeken naar het dekken van verliezen. "Waarom vergroot je het volume niet? Kom met iets ludieks: in België heb je goedkope tarieven, in Luxemburg is het openbaar vervoer gratis, in Duitsland heb je het 9-euro kaartje. Waarom komt Gelderland niet met iets ludieks?", vraagt René Coveen van Rover Gelderland zich af.

Toon je kenteken

Hij heeft zelf wel een idee: bij het tonen van je kentekenbewijs een maandkaart voor vijf euro. "Minder auto's op de weg, minder brandstofverbruik, een beter gevuld openbaar vervoer en je doet ook nog een vleugje aan de stikstofoxide."
De Gelderse politiek heeft om een onderzoek van een extern bureau gevraagd om alle opties nog eens door te lichten voordat ze besluiten of er 25 miljoen euro bijkomt.

'Schrappen van lijnen'

Van der Meer schetst wel een doembeeld als er geen extra geld naar het openbaar vervoer gaat. "Dan moeten we heel erg afschalen, dan verdwijnt de sociale functie van het openbaar vervoer. We zullen dan de dunne lijnen, de lijnen in het landelijk gebied, moeten gaan schrappen."
Dat ziet Rover absoluut niet zitten. "Wij willen dat alle dorpen bereikbaar blijven, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Als het openbaar vervoer verschraalt, treft dat mensen die bijvoorbeeld slechtziend zijn of geen rijbewijs hebben. Die zitten dan opgesloten in hun dorpen."