Noord-Veluwe

Komt het nog goed met de probleembussen van Keolis?

Bussen van Keolis rijden onder de naam RRReis
Bussen van Keolis rijden onder de naam RRReis © Omroep Gelderland
APELDOORN - Een boete van bijna zes ton omdat een deel van de problemen met de bussen nog steeds niet is verholpen. De provincie Gelderland en vervoerder Keolis zelf hebben vertrouwen dat dit wordt opgelost, maar chauffeurs, vakbonden en de provinciale politiek hebben grote twijfels.
In januari voerde de provincies de druk op: Keolis kreeg tot eind maart om de problemen met de chauffeurscabine en klimaatbeheersing op te lossen, zo niet dan volgde een boete van 5000 euro per bus.
Deze woensdag maakten de provincies bekend dat 119 bussen niet door de toets zijn gekomen. Een boete van 5000 euro per bus leidt tot de som van 595.000 euro.
“Het is gewoon geen millimeter opgeschoten. De bussen zijn slecht, chauffeurs worden ziek”, stelt Leendert Lodder van 50Plus. “Iedere keer lukt het maar niet om de boel op orde te krijgen”, vindt Freek Rebel van de ChristenUnie. Volgens de SP gaat de boete geen zoden aan de dijk zetten. “Ik vraag me oprecht af of we met deze bussen moeten doorrijden”, zegt Maurits Gemmink.
Zij spreken veel met chauffeurs en zeggen een waslijst van problemen tegen te komen.
Ze hadden meteen de bussen moeten terugsturen
Buschauffeur
Een chauffeur zegt anoniem tegen Omroep Gelderland dat hij geen vertrouwen meer heeft in de bussen. "Er komen steeds meer dingen bij, ze hadden meteen de bussen moeten terugsturen, dat is niet gedaan en nu blijf je pappen en nathouden."
Een andere buschauffeur zit thuis met fysieke klachten. Ook hij heeft weinig vertrouwen in de bussen. "Nee, helemaal niet, ik heb er geen vertrouwen in dat ze straks door de keuring komen."
Hij vindt dat de bussen op de weg worden gezet, terwijl dat ongezond is voor de chauffeurs. "Er zijn mensen die daardoor vervroegd uittreden, en uitzendkrachten die niet meer bij ons willen werken", zegt hij anoniem tegen Omroep Gelderland.

Keolis: 'Problemen cabine hoogste prioriteit'

Er zitten chauffeurs ziek thuis door de problemen met de bussen. Keolis laat weten dat het euvel in de chauffeurscabine dan ook de eerste prioriteit heeft. “Voor de reiziger zijn de bussen goed, dat moet natuurlijk ook voor de chauffeurs gelden. Die cabine van de chauffeur is dan ook de eerste prioriteit”, aldus een woordvoerder van het bedrijf.
Keolis zegt ook begrip te hebben voor de boete. Volgens de vervoerder zijn de problemen inmiddels in kaart. “De oplossing lag niet zo maar voor de hand, dat kan per bus verschillen. We hebben alle problemen nu in beeld, maar niet elke bus kon voor de deadline worden hersteld.”
Keolis ‘gaat er vanuit’ dat de problemen voor het einde van het jaar zijn opgelost. Dat is een belangrijk moment, want dan moeten de bussen worden overgedragen aan de nieuwe vervoerder EBS.

'De bussen voldoen verder prima'

De bussen worden dan opnieuw gekeurd. De provincie Gelderland denkt dat de bussen niet worden afgevoerd. “Nee, nee”, zegt gedeputeerde Jan van der Meer. “Het gaat vooral om de positie van de chauffeurs. Dat is niet goed ingeregeld en daarom hebben ze een boete gekregen. De bussen voldoen verder prima.”
Maar dat de bussen nog steeds met problemen kampen, zorgt voor twijfel bij de Statenleden en bij vakbond CNV. “De problemen blijven maar komen. Je vraagt je af of het verstandig is om hier nog dertien jaar mee rond te rijden, maar er is natuurlijk wel veel geld geïnvesteerd”, zegt Peter de Ridder van de vakbond.
De Statenleden van de drie partijen zijn er ook niet gerust op. “Ik maak me daar oprecht zorgen over. We hadden de hoop dat het toch allemaal opgelost zou worden, maar het duurt maar. Ik ben er niet gerust op dat alles goedkomt”, zegt Rebel. Gemmink vreest een juridisch steekspel als de bussen straks in handen komen van EBS. “En als er dan weer problemen worden gevonden, wie is dan aansprakelijk?”
Lodder (50Plus) wil de problemen van de bussen na de zomer weer politiek onder de aandacht brengen. “We moeten hier echt een punt van gaan maken, dit kan niet zo door blijven gaan.”
Gedeputeerde Van der Meer zegt dat het de verantwoordelijkheid van Keolis is om te zorgen dat de bussen na de zomer door de keuring komen. “De opgelegde boete is een aanmoediging om sneller aan de slag te gaan. Het is ook in hun voordeel om de problemen om te lossen, want hoe meer gebreken, hoe minder die bussen straks waard zijn.”