Rijk van Nijmegen

Karen hield klachten over aan corona, maar kon nergens terecht

Karen van Gessel.
Karen van Gessel. © Omroep Gelderland
NIJMEGEN - De proef waarbij een persoonlijk begeleider postcovid-patiënten (mensen met langdurige covid-klachten) wegwijst maakt in de wirwar aan zorgverleners, is heel populair. Sinds 1 juni hebben al meer dan zeventig patiënten uit de regio Nijmegen het traject Zorgpad post-covid gevonden. “Waar wij het verschil maken, is in al het regelwerk”, vertelt casemanager Cindy Osinga tegen Omroep Gelderland.
Met drie personen helpen ze de patiënten voor de pilot in Nijmegen, waarbij de drie casemanagers samenwerken met huisartsen en andere eerstelijns zorgverleners zoals fysiotherapeuten en psychologen. “De verwachting is dat het nog drukker gaat worden. Maar dat is alleen maar mooi. Wij kunnen veel ontlasten voor de patiënten.” Cindy zag vaker postcovid-patiënten met dezelfde klachten in haar werk als fysiotherapeut voordat ze bij dit traject betrokken raakte.
“Iedereen kampt met hevige vermoeidheid, benauwdheid en kortademigheid. En veel mensen hebben cognitieve problemen, kunnen bijvoorbeeld licht en geluid niet goed verdragen.” Dat merkte de 28-jarige Karen van Gessel ook. Ze kreeg in februari corona, maar de klachten bleven langer dan gebruikelijk. “Ik voelde een druk op mijn longen, vooral in de kou. Mijn conditie is heel erg achteruitgegaan. Ik kan niet sporten en slecht fietsen.”

Zelf zoeken

Maar hulp vinden bleek een stuk lastiger. “In het begin zocht ik het zelf al. Maar niemand wist hoe en wat ik het beste kon doen. Alles wat ik wilde, moest ik zelf achteraan zitten. Maar je wil zo snel mogelijk beter zijn en ik ben er natuurlijk niet in gespecialiseerd.” Ook Cindy Osinga herkent dat. “Voor deze pilot werd je als patiënt eigenlijk losgelaten. Je kreeg een briefje met een doorverwijzing. Maar als patiënt moest je heel erg zwemmen.”
Vrienden wezen Karen op de mogelijkheid voor de pilot. “Toen ben ik met mijn huisarts gaan overleggen en die kon me hiernaar doorverwijzen.” Ze werd gekoppeld aan Cindy. “Wat we nu hebben gedaan is een analyse om te kijken waar de problemen zitten. Ik ben nu aan het puzzelen welke zorgverleners bij Karen passen en dicht in de buurt zijn.”

Overzicht

Als alles goed gaat, hebben de twee na een aantal weken weer contact om de voortgang te bespreken. “En als Karen tussentijds ergens tegenaan loopt, of vragen heeft, dan kan ik daarbij ook helpen.” Het contact met de zorgverleners coördineert Cindy. “Wij houden het overzicht. De patiënt hoeft zelf niets te regelen.”
Dat geeft Karen vertrouwen, vertelt ze. “Ik heb nu al best veel zorg om me heen en merk al verbetering. Maar het is een fijne gedachte dat als ik nu iets nodig heb, het geregeld is. En dat het goed op elkaar afgestemd is.”
De pilot loopt een jaar. Als het een succes wordt, zou het wellicht landelijk opgepakt kunnen worden. En die behoefte merkt Karen nu al bij medepatiënten die niet uit de regio komen. “Er is grote behoefte aan hulp. Zeker als je wil dat mensen goed re-integreren en gezond zijn, kan dit heel erg helpen. Maar daar is wel wat voor nodig.”

Zie ook: