Stedendriehoek

Grappen over de dood zorgen voor ophef: 'Laat je niet kisten'

Ophef over een video met goochelaar en komiek Steven Kazan
Ophef over een video met goochelaar en komiek Steven Kazan © Pixabay/ANP
APELDOORN - Een video met goochelaar en komiek Steven Kazan maakt de tongen flink los. Kazan is te zien in een filmpje van de grote Gelderse uitvaartverzorger Monuta. Daarin maakt hij grappen over de dood. "We begrijpen dat deze video kwaad bloed bij mensen kan zetten", aldus een woordvoerder van het bedrijf.
Een op de drie Nederlanders heeft geen idee wat een uitvaart kost, blijkt uit onderzoek van het Nibud. Om mensen er meer bewust van te maken, heeft de Gelderse uitvaartverzorger een ludiek filmpje laten maken. Daarin kun je deelnemen aan een quiz en een geheel verzorgde uitvaart ter waarde van 9000 euro winnen.
In de video worden woordgrappen gemaakt als: Al sla je me dood, Steven, Ach, laat je niet kisten, Steven en Deze kisten zijn helemaal het einde.
Monuta: "We willen dat er open over dit onderwerp gesproken wordt. Dat is de reden dat we deze video hebben laten maken. We begrijpen ook dat niet iedereen het leuk vindt." Dat blijkt uit meerdere reacties op social media. "We willen vooral dat de dood een minder beladen onderwerp wordt. En dat mensen weten wat een uitvaart kost, want dat is ook vaak niet het geval."

Wat kost een uitvaart eigenlijk?

Een gemiddelde uitvaart in ons land kost zo'n 7500 euro. Veel mensen schatten dat bedrag lager in. "Wees je bewust van de kosten", aldus de woordvoerder van Monuta. "De prijzen schieten ook in onze branche omhoog. Grondstoffen worden bijvoorbeeld duurder."
De stijgende prijzen in de uitvaartbranche worden ook bij DELA, dat in ons land 3 miljoen leden heeft, onderschreven. "Het is bij ons niet anders dan in andere sectoren", aldus een woordvoerder.

'Mensen denken er niet graag over na'

Los van de stijgende prijzen, is het volgens beide uitvaartverzorgers belangrijk dat dit onderwerp extra op de kaart wordt gezet. "Een mooi afscheid is hartstikke belangrijk", benadrukt de woordvoerder van DELA. "Mensen denken er alleen niet graag over na. Maar het maakt het ook voor je nabestaanden makkelijker als je weet wat je wil."
De quiz van de Gelderse uitvaartverzorger is de afgelopen week ruim 22.000 keer bekeken. Monuta: "We willen graag het gesprek op gang brengen. Als dat hiermee lukt, is het voor ons geslaagd."